Wwft

Op deze pagina neem ik aantekeningen en links op naar actuele berichten en informatiebronnen over de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (“Wwft”). Het betreft zowel algemene informatie als specifieke gegevens voor zakelijke beroepsbeoefenaren, zoals accountants, belastingadviseurs en advocaten.

Zie op dit weblog ook de rubriek Fraude, witwasbestrijding, Wwft en de berichten met de tag “Wwft”.

KORTE HISTORIE
van de Wwft in Nederland

  • In Nederland is het met witwas- en terrorismebestrijding begonnen met de Wet identificatie bij dienstverlening (Wid) en Wet melding ongebruikelijke transacties (Wet MOT), die op 1 februari 1994 in werking zijn getreden. Deze twee wetten golden oorspronkelijk alleen voor financiële instellingen, zoals banken.
  • Met ingang van 1 juni 2003 zijn ook juridische en financiële dienstverleners (accountants, belastingadviseurs e.d.) en nog enige andere groepen ondernemers onder de werking van de Wid/Wet MOT gebracht.
  • De Wid en de Wet MOT zijn samengevoegd tot de Wwft, die op 1 augustus 2008 in werking is getreden.
  • De reikwijdte van de Wwft is een aantal keren uitgebreid, onder meer met domicilieverleners. De wet wordt regelmatig aangepast, onder meer zijn er per 1 januari 2013 vele bepalingen gewijzigd. Grote veranderingen worden verwacht als de 4e Europese Antiwitwasrichtlijn in werking treedt.

 


ARTIKELEN EN BERICHTEN vanaf 2013

Wordt bijgewerkt als ik er de gelegenheid voor heb. Is niet compleet.
Zie voor actuele berichten ook de rubriek Fraude, witwasbestrijding, Wwft. Berichten uit 2012 en eerder staan het Wwft-archief.

Houdt er rekening mee dat links naar internetpagina’s van derden of bestanden die geplaatst zijn bij derden onjuist kunnen zijn, als die derden een dynamisch systeem van URL’s hebben. Dat is heel jammer, zeker als het overheidsinstanties betreft met een voorlichtende taak.

2016

november

  • Contant geld ligt onder vuur bij de criminaliteitsbestrijding en speelt een grote rol in de Wwft, terwijl het voor de burger de enige manier is om nog enige privacy te hebben. Over dat onderwerp gaat dit Engelstalige artikel van Brett Scott op Follow the Money, dat eerder verscheen op TheLong+Short.

oktober

  • Eind oktober komt terrorismefinanciering in beeld vanwege een uitzending van Zembla. In het FD stond het artikel “Wiebes: terrorismefinanciering via btw-fraude nog niet aangetoond“. Aangezien terroristen waarschijnlijk vaak criminele inkomsten hebben, kan het ongetwijfeld voorkomen dat btw-fraude daarvoor wordt gebruikt. Maar of je daar nu een showtje van kan maken vraag ik me af. Ten slotte is de belangrijkste inkomstenbron van de ISIS terroristen de verkoop van olie aan het westen, zo heb ik wel eens gelezen.
  • Op 27 oktober deelt DNB mee dat onderzoek wordt gedaan naar naleving van de sanctieregelgeving door bijkantoren van buitenlandse verzekeraars. De sanctieregelgeving wordt vaak in één adem met de Wwft genoemd en omvat ook maatregelen tegen terroristen.
  • Op 25 oktober publiceerde de AFM het bericht “Nieuwe handvatten AFM helpen witwassen voorkomen“, waarin de AFM meedeelt dat naar aanleiding van een themaonderzoek de AFM good practices heeft geformuleerd voor een bepaalde doelgroep en op de website geplaatst. Deze good practices kunnen volgens de AFM ook beleggingsinstellingen / instellingen ter collectieve belegging in effecten / financiële dienstverleners ondersteunen in de aanscherping van procedures en maatregelen ter voorkoming van integriteitsrisico’s, zoals witwassen en terrorismefinanciering. Hoewel het te prijzen is dat de AFM zorgt voor Wwft-guidance, vergroot het ook de chaos in de informatievoorziening in de Wwft, zoals ik al eerder signaleerde (1, 2).
  • Op accountant.nl verscheen 24 oktober een Wwft-artikel voor accountants naar aanleiding van een uitspraak van het College van Beroep voor het bedrijfsleven tegen een accountant die een restaurant als klant heeft. Lex van Almelo legt uit hoe de Wwft door accountants moet worden toegepast.
  • Op 24 oktober werd het Rapport Criminaliteit en Rechtshandhaving 2015 bekend gemaakt. Opvallend is dat in dit rapport niets over de witwasbestrijding via de Wwft is te vinden. Het woord ‘witwassen’ komt alleen voor bij het noemen van de bepalingen in WvSr over dat onderwerp.
  • Ik plaatste een bericht over het CCBE-commentaar op de voorgestelde wijzigingen in AMLD4 (ook PWC schreef daar over).
  • Het wetgevingsproces inzake AMLD4 is in volle gang. Velen kondigen AMLD4 aan (ook het NCI, die naar een artikel uit maart 2016 verwijst) maar weinigen besteden aandacht aan de praktische gevolgen of leveren kritiek.
  • 4 oktober – FIOD en politie zitten achter Wwft-plichtigen aan die niet aan hun Wwft-verplichtingen voldoen, de zgn. ‘niet-melders’, artikel AccountantWeek. Doelwit van de acties: notarissen, autoleasebedrijf, autohandelaren en een belastingadviseur.

september

  • 30 september – Bericht DNB over de wijzigingen als gevolg van AMLD4.
  • De consultatie inzake aanpassing van de Wwft aan AMLD4 is inmiddels afgerond. Zie voor enige signaleringen onder de AMLD4 tag.
  • Deze maand werd 11/9 herdacht. Iemand attendeerde op een artikel uit 2011 van Ewin Bakker in de Internationale Spectator, “Terrorisme en contraterrorisme in de schaduw van 9/11: tien jaar angst voor terrorisme”. In het artikel wordt betoogd dat ‘terrophobia’ erger is dan terrorisme. Een wijze les die nog steeds geldig is.
  • De antiwitwaswetgeving bevat een groot aantal raadselachtige elementen, zoals onder meer de one-size-fits-all benadering, waar ik al over schreef. In de Wwft-internetconsultatie maken de NOB en de NOvA net als ik bezwaar tegen de one-size-fits-all benadering in de Wwft.
  • 19 september – PWC levert in dit bericht commentaar op de voorgestelde wijzigingen in AMLD4.
  • Een ander thema wat me interesseert is of de AML-regelgeving wel effectief is en of de regelgevingssubjecten er wel iets van begrijpen. In dat verband lijkt het artikel “The Evolving EU Anti-Money Laundering Regime: Challenges for Fundamental Rights and the Rule of Law” van V. Mitsilegas, N. Vavoula in de Maastricht Journal of European and Comparative Law interessant. Echter, op die uitgave heb ik geen abonnement. Bij ECLAN vond ik deze samenvatting: “Over the past twenty-five years, the European Union has developed a far-reaching legal regime aimed at countering money laundering. The evolution of this regime has been linked inextricably with the parallel development of global standards in the field, most notably by the Financial Action Task Force on Money Laundering (FATF). This article will critically evaluate the content of EU anti-money laundering law, by putting forward a comprehensive typology of the EU anti-money laundering regime as outlined in the successive EU Anti-Money Laundering Directives and consisting of three elements: the criminalization of money laundering and terrorist finance; the prevention of money laundering via the imposition of a series of duties on the private sector; and the focus on financial intelligence, via the establishment and co-operation of financial intelligence units responsible for receiving and analysing reports received from the private sector. The article will examine the evolution of EU law as regards all elements of anti-money laundering law, by focusing in particular on the changes brought forward by the post-Lisbon Fourth Money Laundering Directive. The article will cast light on the influence of the FATF in shaping these standards and will highlight the impact of the ever expanding EU antimoney laundering legal framework on fundamental rights and the rule of law.
  • Naar aanleiding van AMLD4 schreven B. Snijder-Kuipers en A.T.A. Tilleman het artikel “De Vierde Witwasrichtlijn komt er aan: tips voor de General Counsel“, TOP 2016(2) 194. Zij schrijven dat volgens de AMLD4 iedere rechtspersoon een ubo zou moeten hebben maar lichten dat niet toe. Dat is jammer, want uit de informatie die ik nu heb kan ik niet afleiden dat dit zo is en zo ja waarom en wat de gevolgen zijn (0% belang?). Zie mijn artikel over het raadsel van de ubo.

augustus

  • Tot 16 augustus 2016 kan nog worden meegedaan aan de internetconsultatie over de implementatie van AMLD in de Wwft
  • 3 augustus schreef Priscilla de Haas een artikel over de ‘subjectieve indicator’ in de Wwft. Overigens is dat geen ‘indicator’. Dat het zo wordt genoemd is een onderdeel van de antiwitwasmarketing van de Nederlandse overheid

juli

juni

  • 15 juni verscheen op de site van TNO een artikel over terroristenmarketing, onder de titel “Bommen, granaten en terroristen die katten aaien“, wat overigens de Nederlandse overheid en de Nederlandse pers er niet van weerhoudt er ijverig aan mee te doen, bijvoorbeeld door die malle dreigingsbeeldberichten

mei

  • 30 mei: Safe Interenvios zaak Europees hof van justitie (uitspraak), zie het op 30 mei 2016 verschenen artikel van Marcin Kotula “Money laundering, customer due diligence and data protection: the CJEU’s judgment in Safe Interenvios” op EU Law Analysis. Mengeling van AML en privaatrecht. Ook mededingingsrecht speelt een rol. Aanleiding: een Spaanse bank die de rekeningen van een betaaldienstverlener opzegt. Onder meer over de vraag of er verzwaard cliëntenonderzoek kan plaats vinden bij een partij (betaaldienstverlener) die normaliter onder het lichte regime valt. Hij bespreekt ook AMLD4.
  • 20 mei: De Cinjee zaak lijkt alleen bekend in verzekeringsland. Op Amweb verscheen een bericht dat het Sliedrechtse notariskantoor Koppelaar ruim € 141.000 schadevergoeding moet betalen aan één van de slachtoffers in deze zaak. Hoewel dit niet specifiek over de Wwft lijkt te gaan, betreft het dezelfde integriteitseisen.

april

  • 6 april: a Centre for European Policy Studies (CEPS) commentary, “The EU and the 2016 Terrorist Attacks in Brussels: Better instead of more information sharing“, by Didier Bigo, Sergio Carrera, Elspeth Guild and Valsamis Mitsilegas. The commentary includes: “Moreover, more information does not always make the work of law enforcement authorities easier or more effective. Large volumes of data cannot identify potential terrorist plots, yet greatly increase the possibility of false positives and negatives.
  • 6 april: publicatie CEPS waarin ook AML aan de orde komt: rapport “The Cost of Non-Europe in the Area of Organised Crime“, door Sergio Carrera, Elspeth Guild, Lina Vosyliūtė, Amandine Scherrer and Valsamis Mitsilegas.

februari

  • 18 februari werd de eerste antiwitwasmonitor aan het Nederlandse parlement aangeboden, zie de brief van de minister van veiligheid en de monitor (pdf).
  • 12 februari: bekendmaking consultatie Wijziging Uitvoeringsbesluit Wwft in verband met overdracht bevoegdheden aan kansspelautoriteit. Met deze amvb worden Wwft-handhavingsbevoegdheden aan de kansspelautoriteit overgedragen. Pagina over de consultatie: hier. Het voorgestelde besluit is uiterst kort.
  • 11 februari werd de brief inzake de contouren van het ubo-register bekend gemaakt, lees hier de brief. Ik plaatste er ook een artikel over.
  • 1 februari: AccountantWeek publiceert een artikel over een o.t. melding door een accountant met een grappige titel: “Accountantskantoor meldt ongebruikelijke transactie klant aan FIU-Nederland“. Dit is geen nieuws. Als accountants hier van zouden opkijken, is er iets heel zorgelijks aan de hand.

januari

2015

december

  • 23 december 2015 publiceert het KNB een bericht over de wijzigingen van de Wwft per 1 januari a.s. Vreemd dat de overheid zo weinig voorlichting geeft over deze wet. Ik heb een ambtenaar een keer horen zeggen dat de private sector dit zelf maar moet doen. Bizar. Waarom geen aparte site wwft.nl ?
  • Hoe ingewikkeld de Wwft is, wordt geïllustreerd door dit filmpje, dat in de versie die ik op 16 december zag wat storende fouten bevatte. Zo houdt het Bureau Financieel Toezicht (BFT) geen toezicht op handelaren in goederen. Ook het toezicht op de advocatuur is weg bij het BFT (maar dat heb ik nog niet in de wet nagekeken). Ik had contact met een van de verantwoordelijken, die me vertelde dat ze gaan kijken of de inhoud aangepast kan worden.
  • Op 9 december maakt de KNB melding van beantwoording van kamervragen over de effectiviteit van de witwasbestrijding.
  • De Wet Bibob is verwant aan de Wwft. Op 1 december maakt Actal het advies over de Bibob praktijk bekend (lees dit bericht), het advies (pdf) is hier te vinden. Actal schrijft: “Naar aanleiding van een signaal heeft Actal onderzoek gedaan naar het gebruik van de Bibob procedure. De belangrijkste bevinding van het onderzoek is dat provincies en gemeenten het Bibob-instrument niet selectief en risicogericht toepassen. Dat betekent dat veel ondernemers onnodig de Bibob-procedure moeten doorlopen. Bovendien krijgen zij vaak de volledige Bibob-vragenlijst, terwijl een selectie van de vragen ook afdoende was. In zijn advies vraagt Actal aan de Minister van VenJ om te bevorderen dat de Bibob-procure selectief, risicogericht en op een minder belastende manier wordt toegepast.

november

  • 16 november: AML and KYC are mentioned in the CEPS commentary by Alistair Milne, “Achieving European Policy Objectives  through Financial Technology”,  ECRI Commentary No. 17, 16 November 2015, abstract: “This ECRI Commentary argues that ‘FinTech’ (newly emerging Financial  Technologies) can play a crucial role in achieving European policy objectives in the  area of financial markets. These notably include increasing access by smaller firms  to trade credit and other forms of external finance and completing the banking and  capital markets unions. Accomplishing these objectives, however, will require a  coordinated European policy response, focused especially on promoting common  business processes and the adoption of shared technology and data standards.
  • De Europese notarissenorganisatie publiceerde deze maand in de nieuwsbrief een bericht “Lunch-debate on the fight against money laundering – 14 October 2015″
  • Ik ontdekte dat de Wwft pagina van NOB is verplaatst naar http://www.nob.net/nob/commissie-beroepszaken/wet-ter-voorkoming-van-witwassen-en-financiering-van-terrorisme-wwft

oktober

  • EBA, EIOPA and ESMA consult on anti-money laundering and countering the financing of terrorism, 21 October 2015
  • 14 oktober 2015 wees de rechtbank vonnis in een Wwft-strafzaak tegen een notaris, zie uitspraak
  • De WODC publiceert het rapport “De bestrijding van witwassen. Beschrijving en effectiviteit 2010-2013. Startversie monitor anti-witwasbeleid”, zie de pagina over het rapport. De volledige tekst (pdf) is hier te vinden.
  • Kamervragen aan de Minister van Veiligheid en Justitie over het bericht dat opsporingsdiensten witwasdossiers laten liggen (ingezonden 14 oktober 2015).
  • Niet alleen in Aruba hebben ze geheime antiwitwasguidance. Ook in Duitsland is dat het geval, zo blijkt uit de nieuwsbrief van Achim Diergarten van www.anti-geldwaesche.de. Op 6 oktober schreef hij “die FIU Deutschland hat in der letzten Wochen ihren neuesten, den nunmehr 12. Newsletter herausgegeben. Dieser enthält diesmal einige Anhaltspunkte zur Erkennung von Geldwäschehandlungen, insbesondere für den Bereich der so genannten Güterhändler. Allerdings soll diese Hinweise auch dem Finanzsektor zu Gute kommen, da sie helfen können, verdächtige Transaktionen auf Geschäftskonten besser zu erkennen. Der Newsletter ist nicht mehr direkt abrufbar über die Seite der FIU, sondern wird über die jeweiligen Verbände zur Verfügung gestellt. Da er als vertraulich einzustufen ist, kann ich ihn leider auch nicht auf meiner Seite www.anti-geldwaesche.de veröffentlichen.

juli

  • 1 juli 2015 uitspraak rechtbank inzake een handelaar in goederen die de Wwft niet kende. Opvallend is dat het niet kennen van wet voor deze ondernemer tot strafbare ‘opzet’ (door strafjuristen “kleurloze” opzet genoemd) leidt. Het komt dus neer op een risicoaansprakelijkheid. Ik vraag me af of het strafrecht hier wel voor is.

juni

  • Bijzonder Strafrecht meldt dat Melissa van den Broek onderzoek heeft gedaan naar de effectiviteit van AML regelgeving in Europa. Ze brengst verslag uit in het boek, ‘Preventing money laundering: a legal study on the effectiveness of supervision in the European Union‘. Ik ben benieuwd. Jammer dat dit soort informatie niet gratis ter beschikking kan worden gesteld. Tot nu toe is in de parlementaire stukken rondom de Wwft helemaal niets te vinden aan onderbouwing dat het zin heeft om opsporing van financiële criminaliteit (want daar komt de Wwft praktisch op neer) uit te besteden aan de burger.
  • Het bericht dat AccountantWeek overschrijft van Graydon, inhoudend dat accountants onvoldoende tijd aan het cliëntenonderzoek op grond van de Wwft zouden besteden, kan onmogelijk juist zijn, gelet op de cliëntenonderzoeksverplichtingen die accountants op grond van hun eigen regelgeving al hebben. Graydon denkt kennelijk hier nieuwe klanten mee te kunnen winnen. Het rapport van Graydon is zeer summier en maakt geen splitsint tussen verschillende soorten kantoren. Dat 16% van de ondervraagden meer dan 15 minuten aan het onderzoek besteedt kan onmogelijk kloppen.
  • Op 5 juni is de 4e Antiwitwasrichtlijn in het Europese staatsblad gepubliceerd, zie dit bericht. De richtlijn moet op 26 juni 2017 in alle Europese landen zijn geïmplementeerd. Zie voor meer informatie over de richtlijn deze berichten.

mei

  • De Wwft komt uitvoerig aan de orde in een lijst van vragen en antwoorden ten behoeve van de vaste commissie voor Veiligheid en Justitie die op 18 mei 2015 is vastgesteld en die hier is te vinden. Natuurlijk staat er stoere taal over fraudebestrijding in, waarbij zowel van overheid als burger het onmogelijke wordt verwacht. Er staat bizarre vragen in, zoals een vraag over het cliëntenonderzoek onder de Wtt waarvan de vragensteller lijkt te denken dat het minder ver gaat dan het cliëntenonderzoek onder de Wwft. Aandacht voor de vraag of het wel zin heeft om kleine ondernemingen die een beperkt zicht hebben op hun klanten onder de Wwft te brengen, ontbreekt zoals gebruikelijk.

april

  • Door DNB is een nieuwe leidraad Wwft en Sanctiewet uitgebracht, gericht op de ondernemingen waarop DNB toezicht houdt (zoals trustkantoren): Nederlandstalige versieEngelstalige versie. De actuele Nederlandse leidraad zou via deze pagina te vinden moeten zijn. Ook de AFM heeft de Wwft leidraad herzien, zo is in april bekend gemaakt. De leidraad is ook via deze pagina te vinden.
  • [10 april] De Raad van State heeft advies uitgebracht over het voorstel voor de Wijzigingswet financiële markten 2016, die de Wwft ingrijpend zal wijzigen, zo blijkt uit dit overzicht. Ook de wetgevingskalender maakt melding van het advies. Het wetsvoorstel zelf kon ik op overheid.nl nog niet vinden.

maart

  • Ergens deze maand verscheen het themanummer ‘Misdaadgeld, witwassen en ontnemen’ van Justitiële verkenningen (WODC), met daarin onder meer een artikel over de effectiviteit van het antiwitwasbeleid in de EU-staten.
  • [26 maart] De Nederlandse Orde van Belastingadviseurs (NOB) heeft een nieuw model risicobeleid Wwft opgesteld, zie deze aankondiging. Het model is een MS Word bestand dat hier is te vinden. Ik heb er doorheen gebladerd, het lijkt er op dat het een soort korte handleiding Wwft is. Pas in paragraaf 4.2 komt een meer feitelijke invulling, die afkomstig lijkt te zijn uit de leidraad van het Bureau Financieel Toezicht, de toezichthouder Wwft voor belastingadviseurs. Zie voor de BFT leidraden deze pagina. Er wordt verwezen naar een aantal ‘landenlijsten’, nl. de Corruption Perceived Index van Transparency, de FATF lijsten van ‘besmette’ landen en de landen waartegen sancties zijn ingesteld op grond van de Europese sanctieregelgeving.
  • [3 maart] Artikel Wiebe de Vries over de strafrechtelijke richtlijn Strafvordering Witwassen

februari

  • [10 februari] Uitspraak van de Hoge Raad over een opmerkelijke zaak waarin valsheid in geschrifte wordt gepleegd door middel van de melding van een ongebruikelijke transactie op grond van de Wet Melding ongebruikelijke transacties. Ook is bijzonder dat betrokkene werd vervolgd als deelnemer aan een organisatie die tot oogmerk had het plegen van valsheid in geschrifte en/of overtreding van de Wet Melding ongebruikelijke transacties en/of witwassen.

januari

  • [26 januari 2015] Blijkens een bericht van het Europees Parlement loopt AMLD4 verder in de procedure. Een deal over AMLD4 wordt nu aan twee comissies voorgelegd: “A deal on new legislation to fight money laundering, tax crimes and terrorist financing will be put to a vote in the economic and monetary affairs and civil liberties committees. Under the deal concluded by Parliament and EU government negotiators, the ultimate owners of companies would have to be listed in central registers, which would be accessible to people with a “legitimate interest”, such as investigative journalists.” Zie voor meer informatie over de ontwerprichtlijn de aparte pagina.
  • [13 januari] Gebruik je beveiligde e-mail? Dan ben je vast een terrorist! Artikel in Computerworld over de uitspraak van een Spaanse rechtbank, die volgens het artikel oordeelde dat het gebruik van beveiligde e-mail een indicator voor terrorisme is. Zorgelijk! Het past wel in de trend dat overheden liever niet hebben dat de burger cybersecurity maatregelen neemt, waarbij die overheden dan vrolijk vergeten dat er nog meer partijen digitaal actief zijn (zoals criminelen). Zie over die trend dit artikel. Doet me overigens denken aan een AML compliance dienstverlener die beweerde dat een te grote kennis van AML/CFT regelgeving betekent dat betrokkene een hoger AML/CFT risico oplevert…
  • [11 januari] De Europese Commissie publiceerde op 11 januari 2015 een overzicht van antiterrorismemaatregelenFighting terrorism at EU level, an overview of Commission’s actions, measures and initiatives“, meer informatie in het Engels: html, pdf, doc. Ook terrorismefinanciering, een onderwerp van belang voor alle Wwft-plichtigen, komt in het bericht aan bod.
  • [8 januari] Leiden de aanslagen in Parijs tot meer antiterrorisme wetgeving? Steve Peers schreef het artikel, Does the EU need more anti-terrorist legislation?
  • [6 januari] Dat achter ABC-leveringen waarbij een notaris betrokken is, geen frauduleuze praktijken schuil hoeven te gaan, blijkt uit een uitspraak van het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden in een strafzaak tegen een kandidaat-notaris, waarvan een samenvatting op de Bijzonder Strafrecht site is te vinden. De uitspraak is op 6 januari 2015 op rechtspraak.nl geplaatst. Kennelijk is er door de opsporing te gemakkelijk van uitgegaan dat de kandidaat-notaris op de hoogte was van subsidiefraude. De uitspraak illustreert dat het Openbaar Ministerie een onjuist beeld heeft van de notariële praktijk. Hoewel dit een strafzaak is, is de problematiek ook voor de Wwft-verplichtingen van notarissen en andere dienstverleners van belang. Ik schreef hier een artikel over.
  • [1 januari] Inwerkingtreding van de Wet verruiming mogelijkheden bestrijding financieel-economische criminaliteit, met onder meer verhoging van de straffen voor witwasdelicten. Artikel 420ter Wetboek van Strafrecht luidt nu: “1. Hij die van het plegen van witwassen een gewoonte maakt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste acht jaren of geldboete van de vijfde categorie.  2. Met dezelfde straf wordt gestraft hij die zich schuldig maakt aan witwassen in de uitoefening van zijn beroep of bedrijf.

2014

december

  • [30 december] Gehoord van iemand uit de hoek van de zeevaart, maar nog geen tijd gehad om na te gaan of er iets over geschreven is: zeevarenden ondervinden grote hinder van de anti-terrorisme wetgeving die steeds verder is uitgebreid. Het leidt er soms toe dat zeevarenden geen familiebezoek kunnen krijgen of lastig terug naar hun thuisland kunnen. Soms kunnen bekenden die in dezelfde haven liggen elkaar niet ontmoeten vanwege alle beperkende maatregelen. Als dat klopt betekent dat de wetgeving een trieste invloed heeft op onze wereld.
  • [23 december] Integriteitsbevordering openbare sector: in een persbericht van de rijksoverheid (BiZa) staat “Bij het nieuwe Steunpunt integriteitsonderzoek politieke ambtsdragers kunnen met name commissarissen van de Koning, burgemeesters en voorzitters van waterschappen terecht voor advies over de aanpak van vermoedelijke integriteitsschendingen door politieke ambtsdragers. Het steunpunt maakt deel uit van het Bureau Integriteitsbevordering Openbare Sector (BIOS).
  • [23 december] In het persbericht meldt de rijksoverheid inzake Witwassen en fraude de volgende wijzigingen: “Witwassen en fraude | De straffen voor witwassen en corruptie gaan omhoog. Ook wordt de strafbaarstelling van misbruik van gemeenschapsgeld (subsidiegelden) verruimd. Verder wordt de maximale boete voor bedrijven in de toekomst meer afhankelijk gemaakt van hun jaaromzet. Om crimineel gewin harder en effectiever te kunnen aanpakken, verhoogt de bewindsman de strafmaxima voor de verschillende vormen van witwassen. De maximumstraf voor het ‘kale’ delict wordt verhoogd van vier naar zes jaar gevangenisstraf. Gebeurt het witwassen uit gewoonte, of in de uitoefening van een beroep dan wordt de gevangenisstraf maximaal acht jaar.
  • [5 december] Article ‘Designing Supervision under the Preventive Anti-Money Laundering Policy in the European Union‘ by Melissa van den Broek, 5 December 2014. This article concerns the supervisory architectures in the EU Member States under the preventive anti-money laundering policy and and presents four models of supervision that are currently present in the European Union.
  • [2 december] Artikel in The Guardian over digitale terrorismebestrijding‘You’re the bomb!’ Are you at risk from the anti-terrorism algorithms?, over de risico’s voor gewone burgers en ondernemers van de digitale criminaliteitsbestrijding.
    Intro: ‘Does the stuff you post on the internet make you look like a terrorist? Is the rhythm of your typing sending the wrong signals? The government wants sites such as Google and Facebook to scan their users more closely. But if everything we do online is monitored by machines, how well does the system work?

november

  • [19 november] FATF gehackt? De voorpagina van http://www.fatf-gafi.org/ is er wel maar waar ik ook op klik, steeds krijg ik “Service Unavailable“.
  • [17 november] Speech of the Commissioner for Migration, Home Affairs and Citizenship, including the AML/CFT policies of the EU. Dit heb ik ook op het blog aangekondigd.
  • [17 november] The Council of Europe’s anti-money laundering Committee (MONEYVAL) on 17 November 2014 published a report entitled ‘Strengthening Financial Integrity through Financial Inclusion‘. Dit heb ik ook op het blog aangekondigd.
  • [13 november] 4e Europese antiwitwasrichtlijnKNB bepleit intrekking Europese antiwitwasplannen
  • [5 november] Ik heb wat achterstand in mijn Wwft-aantekeningen, maar dit bericht is belangrijk: de IBA heeft een AML-gids voor advocaten uitgebracht, lees dit bericht. Voor een analyse had ik nog geen tijd.
  • [5 november] Lex van Almelo schreef voor De Accountant een artikel over de Wwft-verplichtingen van accountants, daarin wordt bepleit dat het doen van Wwft-meldingen door accountants wel degelijk nut heeft, lees verder…

oktober

  • [30 oktober] In een nieuwsbericht over intrekking van Europese regelgevende plannen, heeft notarissenorganisatie Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) laten weten bij Timmermans te zullen aandringen op intrekking van de Europese voorstellen inzake nieuwe anti-witwasregels. KNB schrijft “Als het gaat om de nieuwe anti-witwasregels acht het notariaat het wenselijk in het algemeen te blijven pleiten voor een zo gering mogelijke toename van regelgeving op dit gebied. Dit omdat de regelgeving voor de praktijk op dit moment al zeer belastend is.
  • [29 oktober] het centrale register voor vastgoedtaxateurs wordt een aparte entiteit, aldus een artikel op Vastgoedmarkt.nl. Uit het artikel blijkt dat de drie bestaande registers SCVM, VastgoedCert en RICS zullen worden samengevoegd in een nieuwe stichting voor alle vastgoedtaxateurs. Er is overeenstemming over inrichting, bestuur, organisatie en financiering. De operatie begint in januari 2015 en zal aan het eind van dat jaar zijn voltooid.
  • [27, 30 oktober] Gevolg van de integriteitswetgeving is dat op allerlei plaatsen enorme gegevensverzamelingen worden aangelegd, onder meer over de overheid. Dat gebeurt niet altijd op een goede manier, zo blijkt uit het rapport van de Algemene Rekenkamer over de basisregistraties (30 oktober) en de kritiek van diezelfde Rekenkamer op het achterblijven van maatregelen inzake de security van DigiD (27 oktober). Over de security en kwaliteit van particuliere gegevensverzamelingen is helemaal niets bekend. Het wordt tijd dat daar onderzoek naar wordt gedaan.
  • [27 oktober] FATF “Guidance on Transparency and Beneficial Ownership”. FATF schrijft: “The FATF has adopted guidance which will help policy makers and practitioners in national authorities to identify, design and implement risk-based measures to prevent the misuse of corporate vehicles for the purpose of money laundering, terrorist financing and other illicit purposes. These measures will also support efforts to prevent other serious crimes such as tax crimes and corruption.” Ik heb nog geen tijd gehad voor dit rapport, ervaring uit het verleden is dat de FATF-publicaties lastig te lezen zijn en weinig praktisch toepasbaar. Hopelijk is de kwaliteit van dit nieuwe document beter.
  • Profilering. Bijzonder Strafrecht attendeert in het bericht ‘Risicogericht toezicht, profiling en Big Data’ op het artikel van  Bart Custers in Tijdschrift voor Toezicht, aflevering 3, 2014. Uit de Wwft en andere wetgeving blijkt dat de overheid veel heil verwacht van risicoprofilering op basis van het doorzoeken van grote gegevensbestanden. Het lijkt op een naïef geloof in de wetenschap, met “zoekalgoritmen” waarvan wonderen worden verwacht. Mijn juristenverstand zegt dat er alleen uitkomt wat je er instopt.
  • Profilering. Anderen waarschuwen juist voor de gevaren van het verrichten van onderzoek aan ongerichte gegevensverzamelingen. Zie mijn bericht van 3 oktober met diverse vindplaatsen, onder meer weer een mooi artikel van Maxim Februari: Die totale fraudeaanpak is niet veilig voor de burgers, 7 oktober 2014

augustus

  • Op YouTube verscheen een filmpje met counterterrorism + international security expert Ben Hayes, waarin hij uitlegt dat terrorismebestrijding in vele landen wordt gebruikt als alibi voor ondrukking en voor het schenden van grondrechten. Verder gaat hij in op de problemen die charitatieve organisaties ondervinden bij het werken in allerlei niet-westerse landen, als gevolg van witwas- en terrorismebestrijdingsmaatregelen (inclusief de sanctieregels).

juli

  • [22 juli] Dat de anti-terrorisme regelgeving in de UK uit de bocht vliegt, wordt geïllustreerd door dit BBC-artikel ‘Terrorism definition ‘should be narrower’. In de UK is kennelijk een veel te ruime definitie van terrorisme. Het illustreert de gulzigheid van de beleidsmakers, die journalisten en bloggers slachtoffer maken van die regelgeving. Zie hier over ook dit document (persbericht) en dit bestand (volledig rapport). Dit kan in Nederland ook gebeuren met de veel te ruime definitie van terrorismefinanciering, zie mijn eerdere bericht.
  • [14 juli] Het Bureau Financieel Toezicht heeft het jaarverslag 2013 (breder dan Wwft) bekend gemaakt. Zie ook het bericht van het KNB naar aanleiding van dat verslag.
  • Bureau Financieel Toezicht heeft onlangs een nieuwe presentatie over de Wwft (pdf) op de internetsite geplaatst.
  • [8 juli] Nu DNB als toezichthouder probeert krachtiger op te treden, krijgt DNB ook kritiek. Onder meer van Pieter Lakeman in een column voor Ftm, onder de titel “De onderzoeksterreur van De Nederlandsche Bank”. Een kritiek die ook kan gelden voor de activiteiten op grond van de Wwft.
  • [1 juli] Klacht tegen accountant BFT wederom niet-ontvankelijk, artikel in AccountancyNieuws
  • [1 juli] NBA heeft een verbeterde versie van de NBA-handreiking over de Wwft uitgebracht, aldus dit bericht.
  • [1 juli] De Tweede Kamer stemt in met hogere straffen voor witwassen en corruptie, zie dit bericht van de rijksoverheid. Onder meer: “Om crimineel gewin harder en effectiever te kunnen aanpakken, verhoogt de bewindsman de strafmaxima voor de verschillende vormen van witwassen. De maximumstraf voor het ‘kale’ delict wordt verhoogd van vier naar zes jaar gevangenisstraf. Gebeurt het witwassen uit gewoonte, of in de uitoefening van een beroep dan wordt de gevangenisstraf maximaal acht jaar.

juni

  • [30 juni] Een medewerker van Graydon verwacht in zijn blog dat Nederland strenger op naleving van de Wwft zal toezien. Het is te hopen dat de wetgevingskwaliteit ook omhoog gaat en de voorlichting wordt verbeterd, want daarmee is het nu droevig gesteld.
  • [26 juni] De internetconsultatie Wijzigingswet financiële markten 2016 is van start gegaan met ook voorstellen voor belangrijke wijzigingen in de Wwft, zie mijn bericht.
  • [21 juni] Al eerder signaleerde ik de vreemde artikeltjes die FIU-Nederland plaatst onder het kopje “casuïstiek”, berichtjes waarvan de ondernemers die onder de Wwft vallen niets kunnen leren. Omstreeks 21 juni (want de berichten zijn nooit gedateerd) verscheen er weer een onder de rare titel “Nostalgische poging tot witwassen“. Mensen van FIU-Nederland, kan dit niet beter?
  • [20 juni] Onder de kop “NBA: Accountants moeten ongebruikelijke transacties blijven melden” staat op de site van de Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants een bericht over de Wwft-meldplicht van accountants. Vreemd is dat het artikel begint met “De NBA vindt dat beroepsbeoefenaren ongebruikelijke transacties moeten blijven melden wanneer zij aanleiding hebben om te veronderstellen dat sprake is van witwassen.” Is
    er iemand die dat niet vindt dan? Het staat gewoon in de wet dat ongebruikelijke transacties moeten worden gemeld. Zie mijn artikel naar aanleiding van dit bericht.
  • [20 juni] FEC heeft het jaarverslag 2013 gepubliceerd, zo blijkt uit dit bericht. Link naar het jaarverslag (pdf).
  • [16 juni] Follow the Money publiceert een obligaat verhaal over dat advocaten te weinig ongebruikelijke transacties zouden melden, het is hier te vinden. Mooi voorbeeld van framing zoals al enige tijd plaats vindt. De vele advocaten die geen Wwft-relevante activiteiten hebben, zullen er blij mee zijn. Overigens charmant dat deze onderzoeksjournalistieke site als opschrift heeft “just keeping them honest”. Hoe “honest” journalisten zijn, vraag ik me regelmatig af.
  • [9 juni] Ybo Buruma schrijft op NJBlog een artikel over de strafrechtelijke witwasbestrijding, dat begint met “Denkend aan Holland zie ik brede geldstromen van oneindig ver hiervandaan | rijen ondenkbaar verdachte transacties als hoge stapels door de burelen gaan”.
  • [4 juni] Ook het geld wordt digitaal en dat levert witwasrisico’s op. Micha Schimmel schrijft een artikel “DNB: banken en betaalinstellingen moeten oppassen met integriteitsrisico’s bitcoin”
  • [3 juni] In het land waar ze alles doen wat god verboden heeft, hebben ze “guidelines” voor de vervolging. Die moeten we in Nederland ook gaan gebruiken, aldus A.J.E. Schouten en C. Beuze in hun artikel voor Strafblad 2014/13, ‘Fraud, Bribery and Money Laundering Offences Guideline: Een bruikbaar handvat voor de ontwikkeling van de Nederlandse oriëntatiepunten voor straftoemeting in fraudezaken?’. Zie de aankondiging op Bijzonder Strafrecht.
  • [2 juni] De Nederlandse integriteitswetgeving biedt ruime mogelijkheden om onschuldige burgers te treffen, zie mijn artikelOver integriteit in Nederland: “Onbegrijpelijk oordeel over integriteit bankdirecteur” en hoe een fietspadencontroleur een vuurwapengevaarlijke crimineel wordt”

mei

  • [30 mei] “Over de bestrijding van het Kwaad | 126 vragen over de witwasbestrijding in Nederland“, mijn artikel naar aanleiding van in april 2014 gestelde kamervragen.
  • [26 mei] De Algemene Rekenkamer beantwoordt 41 vragen van de kamercommissie over de witwasbestrijding, kijk hier.
  • [22 mei] Advocatenorganisatie CCBE vermeldt in de mei nieuwsbrief de stand van zaken rondom de Europese antiwitwasregelgeving: “Anti-money laundering # Proposal for a 4th Directive: The European Parliament’s plenary session voted on 11 March on the amendments agreed by the ECON and LIBE Committees. The Council (Member States) now needs to reach its position. The intention is for the Greek Presidency to reach a ‘General Approach’ (Common Position) under its term (before end of June) and it is believed that there is a high chance of achieving this. It will then be for the Italian Presidency to finish the job (beginning in July 2014). # FATF Stakeholder Forum: The Financial Action Task Force (FATF) organised a stakeholder meeting in Brussels on 25-26 March in order to discuss the Risk Based Approach. The FATF is revising its 2008 Guidance on the Risk Based Approach (RBA) to take into account various changes made following the revision of the FATF Recommendations in 2012. The CCBE, American Bar Association (ABA) and International Bar Association (IBA) participated in this meeting. # Guidance on where lawyers may be unwittingly used for money laundering purposes: The CCBE, American Bar Association and International Bar Association have begun work on a concise typologies guidance illustrating cases where lawyers may be unwittingly used for money laundering purposes. This project is an own-initiative exercise as it is believed the guide will be of assistance to the global legal profession.”
  • [21 mei] In het rapport van de RekenkamerResultaten verantwoordingsonderzoek 2013 bij het Ministerie van Veiligheid en  Justitie (VI)” spreekt de Rekenkamer ontevredenheid uit over de resultaten die de minister van veiligheid bij de witwasbestrijding heeft behaald, zie par. 3.1.4., “Inzicht in resultaten aanpak bestrijding witwassen nog onvoldoende”.
  • [mei] Het Compliance Professionals Netwerk Nederland (CPNN) organiseert op 23 juni 2014 het Compliance Congres 2014, met als thema Anti-Money Laundering & Financial Economic Crime. Meer info op www.compliancecongres.nl.
  • [mei] Deze maand ontving ik de preadviezen van de NJV met als thema ‘Crises, rampen en recht‘. De Wwft wordt op pagina 34 even genoemd door E.R. Muller, die het verder niet behandelt.
  • [9 mei] Judith Sargentini reageerde in het FD (artikel achter betaalmuur) op het artikel van 2 mei over het Europese uboregister onder de titel ‘Privacy niet in het geding met openbaar register”. Zij schrijft “De schrijvers vrezen ook voor de privacy van de eigenaren van bv’s en niet-beursgenoteerde nv’s. Ik kan ze geruststellen. Hun privacy is bij mij in goede handen. Het EP schrijft precies voor wat er in het publiek register mag worden opgenomen. Het huisadres van de uiteindelijke eigenaren hoort daar niet bij. Daarnaast is er een stevige controlerende rol weggelegd voor de nationale autoriteit voor gegevensbescherming. Een openbaar register voor eigenaren geeft de samenleving de kans om grootschalige belastingontwijking aan te pakken en daar hebben we allemaal baat bij.
  • [2 mei] De gevaren van de integriteitsindustrie worden geïllustreerd in een uitspraak van de Hoge Raad over een bankdirecteur, besproken op Cassatieblog door Kasper Jansen.
  • [2 mei] In het FD verscheen een artikel (betaalmuur) van Linda Reijling en Arnold van der Smeede, “Stemming EP mag privacy eigenaar niet schaden”, waarin de auteurs aangeven zich zorgen te maken over privacy en security van het Europese uboregister.
  • [1 mei] De Vereniging Nederlandse Assurantie Beurs organiseert op 20 mei a.s. een themamiddag ‘Witwassen, terrorismefinanciering en sanctie’.

april

  • [26 april] Radioprogramma Argos zond een programma uit over predictive profiling, iets wat degenen die onder Wft en Wwft vallen worden geacht te doen binnen hun mogelijkheden. Hier wordt het breder getrokken dan alleen het financieel-economische strafrecht. In het programma komt aan bod of er wel een wetenschappelijke onderbouwing is van de profileringsmode. Europarlementariër In ’t Veld spreekt over het klakkeloos accepteren van op Amerikaanse leest geschoeide antiterrorismemaatregelen. Het programma kan als podcast worden teruggeluisterd en ook via de VPRO-site worden gevonden.
  • [25 april] Op accountant.nl wordt in een vraag & antwoord aandacht besteeed aan de identificatieplicht op grond van de Wwft. De vraag luidt: “Wij zijn bezig om onze permanente dossiers te updaten en te digitaliseren en hebben een vraag over de identificatie van personen. Moet er een kopie identiteitsbewijs in het dossier zitten en moet deze recent zijn?” Het antwoord begint met “Er hoeft geen kopie identiteitsbewijs in het dossier te zitten. Wel moet uit het dossier blijken welk identiteitsbewijs is gebruikt om de identiteitsgegevens van de cliënt te verifiëren. Het identiteitsbewijs waarvan de kopie in het dossier zit of waar naar verwezen wordt, mag – afhankelijk van uw risico-inschatting, waarover hierna meer – verlopen zijn.” Lees verder
  • [24 april] 1st European Union Integrity System report by Transparency International, press release (pdf),  report (pdf).
  • [23 april] De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) heeft gereageerd in de internetconsultatie over het wijzigingsbesluit Wet Financieel Toezicht (Wft) 2015, onder meer op het onderdeel 6b. over de verduidelijking indicatoren ongebruikelijke transacties. Aankondiging op de site van de NVB, consultatiereactie (pdf).
  • [22 april] Kamerleden stellen 126 vragen over witwasbestrijding, zie mijn artikel.
  • [15 april] Op 15 april werden 41 vragen werden van de vaste commissie voor Veiligheid en Justitie aan de Algemene Rekenkamer op overheid.nl bekend gemaakt, zie deze pagina. Op 26 mei jl. werden deze 41 vragen beantwoord, lees deze pagina.
  • [3 april] De Nederlandse Orde van Advocaten heeft het verslag bekend gemaakt, dat door FIU-Nederland is gemaakt van de op 19 november 2013 gehouden relatiedag voor de advocatuur. Deze dag is georganiseerd door FIU-Nederland en de Nederlandse Orde van Advocaten

maart

  • [25 maart] De NOB laat weten dat de Wwft-richtsnoeren van NOB/NBA zijn herzien. De tekst van de nieuwe richtsnoeren zijn hier te vinden.
  • [14 maart] Het informatieprotocol van de FEC is op 14 maart in de Staatscourant verschenen. FEC licht dit op deze pagina toe: “Op 14 maart 2014 is het Informatieprotocol FEC 2014 gepubliceerd in de Staatscourant. Dit protocol vervangt het eerder gepubliceerde Informatieprotocol FEC 2011 en is onder meer aangepast naar aanleiding van de toetreding van FIU-Nederland tot het FEC en het uittreden van de AIVD. Het Informatieprotocol FEC 2014 is per 1 januari 2014 in werking getreden en legt de manier vast waarop FEC-partners informatie uitwisselen.”
  • [14 maart] Op 14 maart is de internetconsultatie inzake het Wijzigingsbesluit financiële markten 2015 van start gegaan. Onderdeel daarvan is een voorstel tot wijziging van het Uitvoeringsbesluit Wwft.
  • [6 maart] De Rekenkamer maakt het rapport over de witwasbestrijding bekend, aankondiging, rapport. De Rekenkamer schrijft: “We hebben onderzocht of de ministers van Financiën en van Veiligheid en Justitie (VenJ) de bestrijding van witwassen hebben verbeterd sinds ons vorige onderzoek uit 2008. Onze conclusie is dat de ministers weliswaar hebben geïnvesteerd in het vergroten van de capaciteit, deskundigheid en informatie-uitwisseling, maar nog niet kunnen aangeven wat dit heeft opgeleverd.” Voorts schrijft de kamer: “De ministers hebben geen inzicht in de voornaamste witwasrisico’s en in de resultaten van witwasbestrijding. Terwijl de gegevens er wel zijn.” De laatste volzin is opmerkelijk. Maar als de Rekenkamer het zegt moet het wel waar zijn.
  • [5 maart] Artikel van Vasco van der Boon in het FD, “De Europese Unie moet een eigen antiwitwasbeleid ontwikkelen, dat minder sterk leunt op het werken met zwarte lijsten”. Het artikel betreft een boek dat vandaag uitkomt naar aanleiding van een door Europa gesubsidieerde studie van wetenschappers onder leiding van de Utrechtse hoogleraar Brigitte Unger onder de titel ‘The Economic and Legal Effectiveness of the European Union’s Anti-Money Laundering Policy’. Ik ben benieuwd.
  • [5 maart] Ferguson: Big Data and Predictive Reasonable Suspicion, in dit bericht wordt het artikel (66 pagina’s) aangekondigd. Uit de samenvatting: “This article traces the consequences in the shift from a “small data” reasonable suspicion doctrine, focused on specific, observable actions of unknown suspects, to the “big data” reality of an interconnected information rich world of known suspects.” Aangezien het bij het signaleren van mogelijke ongebruikelijke transacties ook speelt, zeker bij grote instellingen, lijkt dit een interessant artikel (dat ik gezien de omvang nog niet heb gelezen).

februari

  • [februari] In het anticorruptierapport van de EU, dat hier is te vinden, komt gelijksoortige problematiek aan de orde als in de “witwas” bestrijding. Zie over dit rapport ook een artikel van Pianoo.
  • [februari] In de nieuwsbrief van februari 2014 die door de fiscalistenorganisatie CFE (Confédération Fiscale Européenne) werd verspreid, schrijft CFE over de stand van zaken rondom de 4e antiwitwasrichtlijn: “EP Committees vote for public registers of beneficial owners but against extending AML duties to aggressive avoidance. On 20 February 2014, the ECON and LIBE Committees of the European Parliament voted on the proposal for a 4th Anti Money Laundering Directive. The MEPs favoured the introduction of public registers of ultimate beneficial owners of companies, foundations and trusts established in the EU. These registers have been the most contentious point in the negotiations and have caused two postponements of the vote. Proposals seeking to extend the scope of the reporting obligation to “aggressive tax avoidance” have not been taken on board, maintaining the principle that only criminal activity has to be reported. MEPs have however added, mostly in the recitals, references to the fight against tax fraud, evasion and tax avoidance. The CFE is strongly opposed to including aggressive tax avoidance in the AML Directive, as this would blur the distinction between legal and illegal tax behaviour, causing massive legal uncertainty for taxpayers and advisers. Provisions safeguarding legal privilege have been kept and even slightly extended. The EP plenary vote is scheduled for 11 March 2014. As the result of the ECON/LIBE vote already reflects a compromise, major changes in the plenary vote are unlikely. The EU Council vote on the dossier is still due.
  • [28 februari] Verslag van de commissievergadering over de ontwerp AMLD. Op deze plaats de ontwerpagenda voor de EP vergadering.
  • [24 februari] Engelsen mopperen over de openbaarmaking van belanghebbenden bij trusts, artikel Spears
  • [februari] Uit de evaluatie van de Wet Opsporing terroristische misdrijven door het WODC blijkt dat dit een overbodige wet is, lees de samenvatting door het WODC (meer informatie hier). Wanneer gaan wetenschappers eens een keer de Wwft onderzoeken?
  • [februari] NL blijft zich druk maken over pubers die oorlogje willen spelen > nieuwste dreigingsbericht AIVD
  • [februari] Op de FTM site verscheen op 18 februari 2014 het artikelDe ongeleide aanval op witwassers” van Dennis Mijnheer, met onder meer aandacht voor de Europese AML plannen. Ook Jan van Koningsveld is van de partij in dit artikel.
  • [februari] Jan van Koningsveld gaat op 6 maart 2014 meewerken aan een witwasprogramma op Nederland 3 (tv) zo blijkt uit een bericht op zijn site. Intro: “Jan van Koningsveld, expert op het gebied van witwassen, is geïnterviewd door Art Rooijakkers. Samen lopen ze door de Javastraat in Amsterdam om zaken op rondom het  thema witwassen op begrijpelijke wijze te bespreken.” Het belooft een sappig Amsterdams gebeuren te worden. Verder meldt hij een optreden op 29 mei 2014 op het congres van ACAMS onder de titel “Successfully identifying Ultimate Beneficial Owners: Rooting out corruption”.
  • [februari] Nederland is het beste jongetje in de Wwft-klas, zo blijkt uit het nieuwsbericht van 18 februari 2014 onder de titel “Nederland voldoet aan internationale normen tegen witwassen en financieren van terrorisme“. Nederland heeft een pluimpje van de FATF gekregen, hoera! Over de effectiviteit en de zinvolheid van de Wwft zullen we het maar niet hebben. En de strafbaarstelling van terrorismefinanciering in de nieuwe vorm biedt de nodige kafka-mogelijkheden; het is te hopen dat de overheid geen tijd heeft om de burger er mee lastig te vallen. Het FATF rapport over ons dappere landje is hier te vinden.
  • [februari] Het FEC convenant is op 7 februari 2014 in de Staatscourant geplaatst.
  • [februari] De FEC laat in dit bericht weten dat door wetswijziging de mogelijkheden voor informatie-uitwisseling van DNB en AFM met de FEC-partners zijn verduidelijkt en dat de FEC-samenwerking nog verder wordt geoptimaliseerd. Voor de FEC-samenwerking betekent deze wetswijziging dat DNB en AFM nu uit hoofde van de Wft verkregen informatie aan de AIVD, de Belastingdienst, de FIOD, de nationale politie, het Bureau Financieel Toezicht (BFT), de FIU-Nederland en het OM kunnen verstrekken, voor zover de gegevens of inlichtingen dienstig zijn voor de uitoefening van hun wettelijke taken.
  • [februari] ICJ nieuwsbrief E-Bulletin on counter-terrorism & human rights (pdf)
  • [februari] Wie wil weten wat ons voorland is op het gebied van compliance, spoede zich naar de conferentie die wordt georganiseerd door de Criminal Justice Section van de American Bar Assocation (ABA) op 15 en 16 mei over “White collar crime and regulatory trends in the European Union and the United States” op het kantoor van NautaDutilh in Amsterdam, in samenwerking met Alvarez & Marsal, NautaDutilh and Zy-Lab. Zie voor een introductie het artikel van het NCI. Het programma staat hier, er zijn Nederlandse bijdragen van Walter Hendriksen (NOVA), Menno van der Marel (Fox-IT), Joost Italianer en Arjen Tillema (Nauta), Michel Grummel (Alvarez). Aanmelding kan via deze pagina, de kosten van deelname bedragen normaliter EUR 100.
  • [februari] FIU-Nederland illustreert met een casus over accountants wederom dat de medewerkers niet begrijpen hoe zij de meldersgroepen van goede handreikingen kunnen voorzien. De casus over de koeien met gouden hoorns gaat over een frauderende accountant, maar het had net zo goed een zakenman, belastingambtenaar of bibliothecaris kunnen zijn. De casus bevat geen informatie die nuttig is voor Wwft-plichtige ondernemingen. Dit moet veel beter kunnen. Zie ook mijn artikel op dit weblog.
  • [februari] Accountantsorganisatie NBA heeft eigen Wwft-richtsnoeren uitgebracht, aldus laat de NBA weten. Zie ook het bericht in AccountancyNieuws, “NBA: Handreiking geactualiseerde Wwft-richtsnoeren gepubliceerd“. Volgens pagina 5 van de richtsnoeren zou dit de gemeenschappelijke tekst van NOB en NBA moeten zijn. De NOB spreekt begin februari 2014 zelf over richtsnoeren van oktober 2013. Tja, waarom zou je het makkelijk maken… | Aanvulling 14-2-2014: Op de NOB site is op 12 februari jl. een bericht verschenen, waarin een update van de Wwft-richtlijnen wordt aangekondigd. Dus kennelijk zijn de richtsnoeren van februari 2014 wel een gemeenschappelijk product.

januari

  • [januari] ICJ nieuwsbrief E-Bulletin on counter-terrorism & human rights (pdf)
  • [januari] Het Basel Committee on Banking Supervision heeft vernieuwe guidelines inzake anti-witwassen en terrorismefinanciering gepubliceerd, zie voor de guidelines dit pdf bestand. De guidelines zijn ook aangekondigd in een bericht van het Nederlands Compliance Instituut.
  • [15 januari 2014] Hoogleraar Controlling Dirk Swagerman schreef een artikel “Controllers en witwassen” voor de site Controllersmagazine. Ik heb een reactie gegeven omdat hij lijkt te denken dat ook de controller-werknemer zelf Wwft-plichtig zou kunnen zijn.
  • [januari] Het tijdstip van de overgangsregeling van artikel 38 lid 1 Wwft is vastgesteld op 1 januari 2014. Zie hierover ook dit bericht. Het besluit is hier te vinden. De tekst van het nieuwe artikel 38 Wwft luidt momenteel:
    1. Ten aanzien van cliënten die reeds op grond van de Wet identificatie bij dienstverlening zijn geïdentificeerd of ten aanzien van wie geen verplichting tot identificatie op grond van die wet was vereist, alsmede in voorkomende gevallen de trust ten behoeve waarvan zij handelen, verricht een instelling het cliëntenonderzoek, bedoeld in artikel 3, eerste lid, in de navolgende gevallen binnen de daarbij genoemde termijn na een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip:
    a. zes maanden ingeval van cliënten op welke artikel 9 van toepassing is;
    b. een jaar ingeval van cliënten op welke artikel 8, eerste lid, van toepassing is of waarvan de instelling bekend is dat artikel 8, vierde lid, van toepassing is;
    c. twee jaar ingeval van cliënten op wie de onderdelen a en b niet van toepassing zijn en die rechtspersoon zijn met zetel buiten Nederland of handelen ten behoeve van een trust;
    d. bij eerste gelegenheid ingeval van cliënten op welke de onderdelen a tot en met c niet van toepassing zijn.
    De artikelen 6, 7 en 8, vierde lid, zijn van overeenkomstige toepassing.
    2. In afwijking van het eerste lid verricht een instelling in geval van een zakelijke relatie met betrekking tot een levensverzekeringsovereenkomst als bedoeld in artikel 1:1 van de Wet op het financieel toezicht het cliëntenonderzoek, bedoeld in artikel 3, eerste lid, wanneer een geldelijke uitkering plaatsvindt aan de cliënt.
    3. Gegevens van de in het eerste lid bedoelde personen die reeds op grond van de Wet identificatie bij dienstverlening zijn vastgelegd, worden geacht te zijn vastgelegd ingevolge deze wet.
    4. Onverminderd artikel 8, vierde lid, draagt een instelling er zorg voor dat een persoon als bedoeld in artikel 8, vierde lid, onderdeel a, beslist omtrent het voortzetten van de zakelijke relatie met cliënten als bedoeld in het eerste lid.

2013

december

november

  • Journalist Hugo Arlman vraagt zich in het NJB van november 2013 af waarom Nederland zich zo druk maakt over een paar Syrië gangers. Zijn artikel over Nederlandse terrorismebestrijding is ook op NJBlog te vinden.
  • CFE schrijft in de november nieuwsbrief het volgende over de status van het ontwerp voor de 4e AML-richtlijn:
    4th Anti Money Laundering Directive: joint rapporteurs present draft report
    On 11 November 2013, the two jointly responsible rapporteurs Judith Sargentini (NL, Greens) from the Civil Liberties, Justice and Home Affairs Committee and Krišjānis Kariņš (LV, EPP) from the Economic and Monetary Affairs Committee, presented their joint draft report. A number of amendments concern the inclusion of data protection, generally working in favour of tax advisers´ clients, while some would increase administrative burden for “obliged entities” like tax advisers. Both rapporteurs are in favour of introducing public registers on beneficial ownership, containing also trusts and similar entities. In the current discussion on tax evasion, such registers are seen by NGOs as an important tool and the AML Directive revision is seen as the occasion to have such registers introduced. While this may facilitate their work, tax advisers would not be able to rely solely on public registers. The rapporteurs would leave it to the member states to decide whether their registers should be open to the public or only to obliged entities. For politically exposed persons, the rapporteurs favour a list. The joint Committees´ vote is scheduled for 22 January and the plenary vote for 11 March 2014.

    Zie voor de vindplaats van het ontwerp committee rapport de nieuwsbrief, pagina 9 en 10.

oktober

  • Rejo Zenger bericht op zijn weblog (23 oktober 2013) over de twijfels die bestaan aan de mogelijkheid om terrorismefinanciering via data onderzoek op te sporen. Hij bespreekt de antwoorden die de minister van veiligheid naar aanleiding van kamervragen heeft gegeven. De minister schreef onder meer “De conclusie in het in vraag 1 aangehaalde bericht dat terroristen vaak geen afwijkend financieel gedrag vertonen kan ik ten dele onderschrijven. De afgelopen jaren hebben verschillende onderzoeken plaatsgevonden naar de bruikbaarheid van financiële signalen voor de preventieve kant van de bestrijding van terrorisme. Uit deze onderzoeken blijkt onder andere dat voor het plegen van aanslagen niet altijd grote bedragen nodig zijn en daardoor de voorbereidingen van terroristische aanslagen moeilijk te ontdekken zijn met behulp van alleen financiële signalen. Daarnaast is gebleken dat financiële patronen ten aanzien van terrorisme veelal weinig afwijken van reguliere financiële patronen, zodat het lastig blijft om met een preventief oogmerk gericht te zoeken in grote databestanden.
    Ook boeiend is dat de minister schrijft “Gezien de zeer vertrouwelijke aard van dit type zaken, kan ik overigens niet uitsluiten dat de resultaten eveneens deels vertrouwelijk zullen moeten blijven.” Via de Wwft worden opsporingsverplichtingen bij ondernemingen neergelegd, maar zij worden niet door de overheid ondersteund.
    Het wordt tijd dat dat de monitoringverplichtingen van Wwft eens goed onder de loep worden genomen. Uit het slot van de brief van de minister blijkt dat hij daar helemaal niets voor voelt. Hij herhaalt de Wwft-mantra: “Ik zie geen aanleiding om aan de conclusies, zoals vermeld in het in vraag 1 aangehaalde bericht gevolgen te verbinden voor de herziening van de EU-Richtlijn tegen Witwassen en Financiering van Terrorisme. Met de vierde anti-witwasrichtlijn zullen aanbevelingen van de Financial Action Task Force (FATF), een internationaal kader waar Nederland zich met 35 andere landen aan gecommitteerd heeft, worden omgezet naar de Europese situatie. Nederland is voorstander van een nauwkeurige omzetting van die aanbevelingen in Europees recht.” Een kritische houding ten opzichte van wat de FATF produceert, ontbreekt volledig.
  • In oktober 2013 kwam een nieuwsbrief van de CCBE, de Europese juristenorganisatie, uit. Daarin benadrukken ze nogmaals dat zij zeer ontevreden zijn over het FATF-rapport over de juridische beroepsgroepen. De CCBE schrijft op pagina 2 van de nieuwsbrief:”Anti-Money Laundering
    Vulnerabilities of Legal Professionals
    In June 2013, the Financial Action Task Force (FATF) published a report on “Money Laundering and Terrorist Financing – Vulnerabilities of Legal Professionals”. The report attempts to describe red flag indicators of money laundering and terrorist financing that may be useful to legal professionals, self-regulatory bodies (SRBs), competent authorities and law enforcement agencies. The report also contains a large number of case studies. The CCBE believes the report does not meet its initial objective of identifying potential money laundering/terrorist financing “vulnerabilities” of the legal profession. This implied the elaboration of typologies illustrating situations where there are risks for lawyers to unwittingly participate in money laundering activities even when lawyers have completed their due diligence requirements. The CCBE understood that the purpose was to prepare a report based on concrete and existing cases. This type of report would have been a useful pedagogical tool for lawyers and also a way to minimise money laundering risks.
    Unfortunately, the CCBE believes the report ended up as a compilation of “cases” regarding, to a large extent, hypotheses where lawyers would deliberately be involved in criminal activities in collusion with their clients. Therefore, the typology initially foreseen to be prepared is absent from the report and the notion of “red flag” indicators have been diverted from their initial objective.
  • Voorlichting aan Wwft-plichtige ondernemers via het strafrecht (verkopers van roerende zaken). Het valt op dat de overheid nauwelijks enige moeite doet om de doelgroepen van de Wwft van informatie te voorzien over de wet. Kennelijk wordt er gekozen voor de methode van de strafrechtelijke weg om ondernemers op hun verplichtingen te wijzen, zo blijkt uit de recente berichten over het aanpakken van de niet-melders. Zie bijvoorbeeld het recente bericht van het OM, “OM, FIOD en Politie pakken niet-melden ongebruikelijke transacties aan”. In dat bericht worden bedrijven genoemd die roerende zaken verkopen, zoals een meubelhandel en garagebedrijven. Misschien dat garagebedrijven via de Bovag zijn geïnformeerd, maar ik vermoed dat er een grote groep in het midden- en kleinbedrijf is, die niet van de Wwft op de hoogte is. Zie ook mijn artikel over de handleiding van de belastingdienst over handelaren in goederen.

september

  • Kamervragen over het bericht dat financiële data-analyse nauwelijks terreur voorkomt, zonder antwoord. Naar aanleiding van het artikel «Het speuren in bankdata maakt ons niet veiliger», NRC Handelsblad, 3 september 2013. (Terrorismefinanciering.) Zie voor het antwoord hierboven naar aanleiding van een bericht van Zenger.
  • Op accountant.nl verschenen op 30 september 2013 vraag en antwoord over de Wwft, gericht op accountants. Onderwerp: een cliënt van de accountant (handelaar die contanten ontvangt) leeft de Wwft niet na. Wat zijn de gevolgen voor de accountant. Mag de cliënt aan de accountant vertellen of een ongebruikelijke transactie is gemeld?
  • Prof. mr. H.U. Jessurun d’Oliveira schreef voor NJBlog (18 september 2013)  een artikel onder de titel “Terrorisme on-Nederlands?. Onderwerp: het voorstel van de staatssecretaris van Veiligheid om mensen die deelnemen aan een terroristische organisatie het Nederlanderschap te laten verliezen.
  • Ook op Curaçao wordt aan witwasbestrijding gedaan, zo blijkt uit een artikel van Karel Frielink van 20 september.
  • FIU-Nederland is weer druk met relatiedagen. Op 10 oktober 2013 is er een voor trustkantoren. De advocaten komen op 19 november 2013 op bezoek. Overigens jammer dat FIU-Nederland zo’n onoverzichtelijke website heeft, gekeken of er een agenda op stond, maar nee, die hebben ze niet.

augustus en eerder

  • [augustus] Interessante fraude notitie van het Openbaar Ministerie, waarin onder meer wordt geconstateerd dat de nieuwe toeslagenwetgeving van de rijksoverheid en privatisering van overheidstaken ruime gelegenheden heeft geboden voor fraudeurs.
  • [augustus] In Europa wordt nagedacht over de voorstellen voor de 4e antiwitwasrichtlijn. Inmiddels zijn er conceptrapporten van de Committee on Economic and Monetary Affairs (ECON) en de Committee on Development. Zie mijn bericht met vindplaatsen van 5 juli 2013 dat op 7 augustus 2013 is aangevuld.
  • [juli] Op 8 juli 2013 schrijft Jonathan Goldsmith in een artikel met de titel “The best of summer holiday reading onder het kopje “Crime” naar aanleiding van het FATF rapport van juni 2013 over juristen: “The fiction list for lawyers has not been strong this year. A late contender is the publication in the last few days of the Financial Action Task Force’s publication ‘Money Laundering and Terrorist Financing Vulnerabilities of Legal Professionals’, about which I wrote recently (after seeing a review copy). The report does not deal with vulnerabilities of unwitting legal professionals so much as how complicit lawyers facilitate crime, which is an entirely different matter. The reviewers were unanimous in their damning criticism for its not keeping to the promise of its title.” Zie voor het FATF rapport op deze locatie.
  • [juli] Europese advocatenorganisatie CCBE doet voorstellen voor amendementen inzake het ontwerp voor de 4e antiwitwasrichtlijn.
  • [juli] De minister van veiligheid deelde op 5 juli 2013 mee dat een wetsvoorstel bij de Tweede Kamer is ingediend, waarin onder meer is opgenomen dat de straf voor witwassen wordt verhoogd, zie dit bericht.
  • [juni] Het OM schrijft over de FATF aanbevelingen voor advocaten en notarissen (21 juni 2013). Het OM: “Het FATF rapport bevat 42 zogenoemde ‘rode vlaggen’, indicatoren voor meldplichtigen om te beoordelen of er sprake is van een cliënt die wil witwassen. Indien er een rode vlag opduikt, heeft de juridische professional een onderzoekplicht. Daarnaast kunnen de indicatoren gebruikt worden door de toezichthouder op de meldplicht, de FIU maar ook voor de autoriteiten belast met opsporing en vervolging. Het rapport vormt voor Nederland een waardevolle input voor de witwasbestrijding.
  • [juni] Over het strafrechtelijke begrip witwassen blijft de nodige rechtspraak verschijnen, onlangs weer Hoge Raad 18 juni 2013, CA3302. Inhoudsindicatie op rechtspraak.nl: “Witwassen. Motiveringseis t.a.v. verwerven van voorwerpen afkomstig uit eigen misdrijf. HR herhaalt relevante overwegingen uit HR NJ 2010/655 en HR NJ 2013/266. De HR beantwoordt de vraag of de vooropstelling m.b.t. witwassen door ‘voorhanden hebben’ van een voorwerp afkomstig uit een door verdachte zelf begaan misdrijf ook geldt indien ‘verwerven’ van een dergelijk voorwerp is bewezenverklaard, bevestigend. Ook t.a.v. zulk een ‘witwassen’ dient de eis te worden gesteld dat er sprake is van een gedraging die meer omvat dan het enkele verwerven en die een op het daadwerkelijk verbergen of verhullen van de criminele herkomst van dat door eigen misdrijf verkregen voorwerp gericht karakter heeft. I.c. kan uit ’s Hofs motivering niet worden afgeleid dat sprake is van meer dan het enkele verwerven en voorhanden hebben van het door eigen misdrijf verkregen geldbedrag doordat de gedragingen van verdachte ook (kennelijk) gericht zijn geweest op het daadwerkelijk verbergen of verhullen van de criminele herkomst van dat geldbedrag. De omstandigheid dat verdachte niet alleen geld op zak had bij zijn aanhouding, maar ook op verschillende plaatsen in zijn huis bewaarde, brengt niet zonder meer mee dat verdachte de criminele herkomst van dat geld heeft getracht te verbergen of te verhullen.” Zie ook het artikel op Bijzonder Strafrecht over deze zaak. Op 2 juli 2013 kwam daar weer een nieuwe uitspraak bij, die ook door Bijzonder Strafrecht wordt gesignaleerd.
  • [juni] In een bericht op SC van 10 juni 2013 staat dat Judith Sargentini, rapporteur voor het Europees Parlement over de 4e antiwitwasrichtlijn, vindt dat het voorstel ‘ongelooflijk schuurt’ met de privacyvoorstellen van de Europese Commissie. Meer hierover zal verschijnen in het komende nummer van tijdschrift SC.
  • [mei] Op 30 mei 2013 is het wetsvoorstel inzake terrorismefinanciering door de Tweede Kamer aangenomen. Er wordt verwacht dat het voorstel op 9 juli 2013 door de Eerste Kamer wordt aangenomen, zie dit bericht.
  • Het Bureau Financieel Toezicht (BFT), de Wwft-toezichthouder voor juristen en accountants, publiceerde het jaarverslag 2012, zie het artikel in AccountancyNieuws en het persbericht van BFT en het jaarverslag zelf.
  • Verslag van rondetafelgesprek over de Wwft georganiseerd door ManagementScope, met de Wwft als onderwerp. Interessante uitspraken over de Wwft, onder meer “Dinkgreve: ‘De vraag is ook of de wet het doel bereikt dat hij wil bereiken. Hoe effectief en kostenefficiënt is deze wet? De wet brengt veel extra administratieve rompslomp met zich mee voor bedrijven en instellingen. De reikwijdte wordt bovendien steeds opgerekt door jurisprudentie. Op zich is daar niets mis mee, omdat we nu eenmaal in een tijd leven waarin transparantie belangrijk is. En wat fout is, is fout. Maar het betekent wel dat we zorgvuldig moeten omgaan met deze wet. Het zal niet de eerste keer zijn dat een persoon zijn baan kwijtraakt omdat hij onterecht beschuldigd is van witwassen. Waar rook is, is vuur, zeggen ze dan in Europa. In Amerika denkt men daar anders over. Vrijgesproken is vrijgesproken.’
  • [mei] Artikel “Witwassen én ontnemen, een voedingsbodem voor onbegrip?” door Melissa D. Nuis in het NJB nr. 22 van 31 mei 2013. Zie de signalering bij Bijzonder Strafrecht. Het artikel gaat over witwassen in het strafrecht.
  • [mei] Internationale advocatenorganisatie CCBE (ook op Twitter) schrijft ook regelmatig over witwasbestrijding. Recente berichten: commentaar CCBE van 18 mei 2013 op het voorstel voor de 4e Antiwitwasrichtlijn.
  • [mei] Op 16 mei 2013 is door de Minister van Veiligheid en Justitie een nieuw instellingsbesluit inzake de Financial Intelligence Unit – Nederland vastgesteld. Kijk hier voor het Instellingsbesluit FIU-Nederland 2013 en de daarbij behorende toelichting.
  • [mei] Op 15 mei 2013 is door de minister van financiën een voorstel “Wijzigingswet financiële markten 2014” bekend gemaakt. Van dit voorstel maakt ook een wijziging van de Wwft deel uit. Zie dit bericht voor de wijzigingen.
  • [mei] In de vaste commissies voor Financiën en voor Veiligheid en Justitie is over het Europese Commissievoorstel voor een richtlijn ter voorkoming van het gebruik van het financiële stelsel voor het witwassen van geld en de financiering van terrorisme (COM(2013)45)3 gesproken. Inmiddels is het verslag van een schriftelijk overleg (vastgesteld 8 mei 2013) beschikbaar, waarin gestelde vragen worden beantwoord. Zie hierover ook het weblog Bijzonder Strafrecht. Eerdere berichten over de voorstellen zijn via de tag 4e Europese antiwitwasrichtlijn te vinden.
  • Artikel Lex van Almelo over de meldplicht op grond van de Wwft, “Witwasmeldplicht hooguit preventief”. Intro: “Veel doet de recherche niet met de informatie uit witwasmeldingen. Maar de plicht voor onder anderen zakelijke dienstverleners om  ongebruikelijke transacties te melden, voorkomt waarschijnlijk enigszins dat zij samenwerken met witwassers. De meldplicht is daarom – tot ergernis van de dienstverleners – met ingang van 2013 opnieuw uitgebreid.” Van Almelo interviewt mevrouw Stouten, die zegt “Dat de meldplicht ook leidt tot het vangen van witwassers zie ik niet op effectieve wijze gebeuren. Als je kijkt naar de grote aantallen meldingen, vind ik dat er schrikbarend weinig mee wordt gedaan. Ik kan me de weerzin van beroepsbeoefenaren dan ook goed voorstellen voor zover het de meldplicht betreft en alle moeite die het kost om goed klantonderzoek te doen.“. Zij constateert vervolgens dat er geen licht is aan de horizon voor de beroepsbeoefenaars. Dus de nodeloze bureaucratie blijft.
  • In het artikel van Van Almelo, “Witwasmeldplicht hooguit preventief”, wordt ook gesproken over het vaststellen wie de vertegenwoordiger is, “Bovendien moet je voortaan altijd vaststellen of de persoon die je voor je hebt bevoegd is om namens de rechtspersoon te handelen. Daarvoor moet je bijvoorbeeld in de statuten van de rechtspersoon kijken.” Kennelijk is Stouten en/of Van Almelo er niet van op de hoogte dat rechtspersonen niet alleen door personen aangewezen in de statuten (= bestuurders) kunnen worden vertegenwoordigd.
  • [februari] In februari heeft de Europese Commissie een ontwerp voor de Vierde Antiwitwasrichtlijn vastgesteld. Kijk hier voor de Nederlandse versie van het ontwerp. Zie over de procedure deze pagina. Meer informatie is te vinden in deze rubriek.
  • Op 1 januari 2013 zijn een aantal belangrijke wijzigingen in de Wwft in werking getreden. Zie hierover het artikel van het BFT dat via dit bericht is te vinden. Kijk voor eerdere artikelen over de Wwft in het tagarchief Wwft. De parlementaire geschiedenis is in het dossier op overheid.nl te vinden. Het koninklijk besluit inzake de inwerkingtreding staat hier.

Zie voor 2012 en eerder het Wwft-archief.