Hoe lang nog post?

Een van de terreinen waarop we wel ongeveer ieder jaar iets zien gebeuren, is dat van de postbezorging. De postkantoren zijn verdwenen. Op allerlei plaatsen maken bewoners bezwaar tegen het verdwijnen van brievenbussen.

Dit jaar gaat er vast ook wat gebeuren, want de rijksoverheid heeft een persbericht uitgebracht onder de kop “Digitalisering communicatie maakt herziening postmarkt noodzakelijk“.

Eenrichtingsverkeer

In het bericht wordt gedaan of er een postmarkt is, terwijl dat niet het geval is. Wat in het nieuwsbericht ‘postmarkt’ wordt genoemd, is grotendeels een éénrichtingsverkeer, nl. van aanbieders van grote aantallen fysieke objecten (= brieven, pakjes, enzovoorts) aan de consument, de kleine ondernemer en alle anderen. Als je als consument of kleine ondernemer één of enkele fysieke objecten (“post”) wil laten vervoeren kan je alleen bij PostNL terecht, want andere bezorgers hebben er geen interesse voor.

Die activiteit van PostNL heet ‘universele postdienst’ of UPD en is geen markt. Niet voor niets was postbezorging voorheen een overheidstaak. Misschien moet het dat ook weer worden…

Gaat de universele postdienst verdwijnen?

Het bericht verwijst naar een door het ministerie van economische zaken uitgevoerde analyse. Het lijkt er op dat de opstellers van die analyse denken dat het bezorgen van post niet meer nodig is, als ze schrijven “Het belang van post is echter tanende doordat post links en rechts wordt ingehaald door digitale alternatieven.” Natuurlijk neemt de behoefte aan kleinschalige bezorging van fysieke objecten af. Maar nog steeds zal er kleinschalig post worden aangeboden, iets waar anderen dan PostNL geen belangstelling voor hebben.

De samenvatting in de analyse leidt tot een wollige conclusie waarin over de hele bezorgingsmarkt wordt gesproken. Mij lijkt dat hier wordt verhuld dat gedacht wordt aan ingewikkelde oplossingen voor kleinschalige bezorging van post, analoog aan de opheffing van de postkantoren, die nu zijn ondergebracht in supermarkten en andere winkels. De vraag is of dit bij kleinschalige bezorging (universele postdienst) wel gaat werken.

Primaire vragen

Het zou beter zijn geweest als in de analyse de rest van de bezorgmarkt buiten beschouwing was gebleven en als was geconcentreerd op de primaire vragen rondom postbezorging als overheidstaak:

  • Heeft de burger er belang bij om op een eenvoudige manier post te laten vervoeren? Is voldoende gedacht aan alle burgers (dus ook bejaarden, gehandicapten, minder begaafden). Is postbezorging een grondrecht.
  • Op welke manier kan de overheid op een zo goedkoop mogelijke wijze bereiken dat de burger post kan laten vervoeren: door het zelf te doen dan wel door derden te verplichten die post af te leveren.
  • Hoe kan een dergelijk systeem worden georganiseerd, op een wijze dat een veilige en zorgvuldige bezorging kan worden zeker gesteld.
  • Op welke manier kan postbezorging waaraan extra eisen moeten worden gesteld (zoals berichten van de overheid (belastingdienst!), rechterlijke instanties en objecten met hoge[re] waarde) veilig en zorgvuldig plaats vinden.
  • Dient te worden afgestapt van de gedachte dat de postbezorging kostendekkend moet zijn, om te zorgen dat postbezorging bereikbaar is voor alle burgers.

Is de analyse een voorbode van de facto afschaffing van de universele postdienst? Ik hoop het niet.


NB 1 Overigens is bij velen onbekend dat e-mail inherent onveilig is en ontbreekt een alternatief.

NB 2 In de analyse wordt ook de rol van een bekende messaging app, WhatsApp, bij de Nederlandse privécommunicatie besproken. Het is vreemd dat deze messaging app zo groot is, als je in aanmerking neemt dat door de leverancier zonder de vereiste toestemming adresboeken en andere gegevens naar de Verenigde Staten worden geüpload, waar ik al eerder over schreef. Er zijn geen verantwoorde alternatieven. Het wordt tijd dat Nederland (of Europa) een veilige en niet-privacy schendende messaging app gaan aanbieden.

Meer informatie:

Overheid en PostNL:

Overige berichten:

Advertenties

Over Ellen Timmer, advocaat ondernemingsrecht @Pellicaan

Verbonden aan Pellicaan Advocaten, http://www.pellicaan.nl/, kantoor Capelle aan den IJssel (Rotterdam), telefoon 088-6272287, fax 088-6272280, e-mail ellen.timmer@pellicaan.nl ||| Weblogs: algemeen: https://ellentimmer.wordpress.com/ || modernisering ondernemingsrecht: http://flexbv.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in Grondrechten, rechtsstaat e.d. en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s