Tegenwicht voor internetgiganten en andere digitale leveranciers?

IT kan leuk zijn, maar het is ook treurigmakend dat digitale bedrijven geen enkele belangstelling hebben voor hun klanten en hen slechte producten opdringen. Ook kenmerkend: er wordt niet geluisterd naar de klant.

Er zijn vele voorbeelden, maar het grote bedrijf dat het nog steeds moet hebben van tekstverwerkingssoftware blijft wat mij betreft het belangrijkste voorbeeld: het tekstverwerkingsprogramma heeft een onnodig ingewikkelde interface en heel veel functionaliteit waar een gebruiker niets aan heeft. Kortom: een slecht product. Toch is het nog niet gelukt om dit bedrijf tot de orde te roepen.

Economie van de diefstal

Ook vervelend is dat vele programma’s en leveranciers proberen gegevens van de gebruiker te stelen. In de fysieke wereld wordt diefstal niet getolereerd, maar in ‘disruptie’ economie is diefstal heel gewoon. De grote vraag is: hoe worden leveranciers gestimuleerd om hun producten veilig te maken en geen gegevens te stelen.

Een aardig artikel is “Google, Apple en Facebook zijn als potjes babyvoeding“, waarin Melanie Peters van het Rathenau Instituut schrijft dat burgers zich niet moeten neerleggen bij wat de internetgiganten proberen op te dringen.

Zij signaleert dat daar mogelijk wetgeving voor nodig is. Maar wellicht is dat niet altijd zo. In een artikel voor WPNR schrijven Wolters en Verbruggen dat het op grond van het huidige recht al mogelijk is om leveranciers aan te spreken als zij hun software geen veiligheidsupdates meer geven.

Meer informatie:


Aanvulling 17 november 2016

Inmiddels is bekend geworden dat de Consumentenbond een procedure tegen Samsung is gestart met als inzet de achterblijvende security updates voor het Android besturingssysteem. De bond laat weten: “De Consumentenbond spant een bodemprocedure aan tegen Samsung vanwege zijn gebrekkige software-updatebeleid voor Android-smartphones. Volgens de Consumentenbond is Samsung verplicht zijn smartphones veilig te houden door tijdig updates van Android ter beschikking te stellen en creëert Samsung een onveilige situatie voor consumenten door dit na te laten.” Lees hier het bericht van de Consumentenbond. Meer informatie:

Over Ellen Timmer, advocaat ondernemingsrecht @Pellicaan

Verbonden aan Pellicaan Advocaten, http://www.pellicaan.nl/, kantoor Capelle aan den IJssel (Rotterdam), telefoon 088-6272287, fax 088-6272280, e-mail ellen.timmer@pellicaan.nl ||| Weblogs: algemeen: https://ellentimmer.wordpress.com/ ||| modernisering ondernemingsrecht: http://flexbv.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in ICT, privacy, e-commerce en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s