Hoe zit het ook alweer met identificatie, kopietje paspoort en BSN

Op dit blog worden de artikelen over BSN en bestrijding identiteitsfraude goed gelezen. Dit is zowel van belang voor de personen die het betreft (de burger) als ondernemingen en organisaties.
Daarom lijkt het me goed om te attenderen op de recent door de Autoriteit Persoonsgegevens bijgewerkte pagina’s over deze onderwerpen.

Identiteitsbewijs

Op de pagina over het identiteitsbewijs worden vaak gestelde vragen beantwoord, zoals vragen van ondernemingen, onder meer:

  • Wat mag ik als werkgever doen met het identiteitsbewijs van mijn werknemers?
  • Mag ik als inlener of aannemer een kopie maken van het identiteitsbewijs van een ingeleende werknemer?
  • Wat mag ik als inlener of aannemer doen met het identiteitsbewijs van ingeleende werknemers van buiten de EER?
  • Mag een winkelier een kopie van een identiteitsbewijs maken als iemand alcohol, films of games wil kopen?

Er zijn ook vragen van burgers, bijvoorbeeld:

  • Wat zijn de risico’s van het kopiëren of scannen van identiteitsbewijzen?
  • Wat kan ik doen als een organisatie een kopie of scan van mijn identiteitsbewijs wil maken?
  • Mag een organisatie een kopie van mijn identiteitsbewijs vragen als ik een inzageverzoek doe?
  • Kan ik mijn persoonsgegevens laten verbeteren of verwijderen?
  • Mag een telecombedrijf een kopie van mijn identiteitsbewijs maken?

Zie voor een compleet overzicht plus de antwoorden de pagina over het identiteitsbewijs.

BSN, biometrie

Ook over het gebruik van het BSN heeft de Autoriteit Persoonsgegevens een informatieve internetpagina. Op een pagina over biometrie beantwoordt de Autoriteit vragen over onder meer de vingerafdruk in het paspoort.

Meer informatie:


Aanvulling 25 oktober 2016

Het is meldenswaard dat de rijksoverheid een speciale kopie-id app heeft uitgebracht waarmee veilige kopieën van identiteitsbewijzen kunnen worden gemaakt. Links naar de verschillende app stores zijn via deze pagina te vinden.

Over Ellen Timmer, advocaat ondernemingsrecht @Pellicaan

Verbonden aan Pellicaan Advocaten, http://www.pellicaan.nl/, kantoor Capelle aan den IJssel (Rotterdam), telefoon 088-6272287, fax 088-6272280, e-mail ellen.timmer@pellicaan.nl ||| Weblogs: algemeen: https://ellentimmer.wordpress.com/ ||| modernisering ondernemingsrecht: http://flexbv.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in Financieel recht, onder meer Wft, Wtt, Fraude, witwasbestrijding, Wwft, ICT, privacy, e-commerce en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

