Hoe de mens ‘agile’ moet worden | onze digitale toekomst

Het mooie van de digitale wereld is dat alles voortdurend verandert en niet alleen ten goede.

Voorbeelden:
#1 Een product dat een paar jaar geleden nog prima was, is nu rotzooi. De Amerikanen noemen dat ‘dumbing down’.
#2 Een dienst die mooi functioneerde en niet onnodig gegevens verspreidde aan derden, wordt gekocht door een commerciële partij, die eerst zegt niets te zullen veranderen en vervolgens een jaar later wel gegevens gaat doorgeven (‘delen’). Een grote aanbieder van een operating system (OS) wil alle gegevens van de gebruikers naar zich toe halen om deze te kunnen gebruiken voor reclame.

Iedereen weet waar het om gaat want er zijn genoeg praktijkvoorbeelden:

#1 Consumentenprinters: waren enkele jaren geleden nog goed. Nu is het allemaal rommel, met een wifi-functie die niet afgezet kan worden, met niet werkende software, enzovoorts. Het mooie is dat over dit soort problemen op internet niets te vinden is, dat is vast geen toeval. Ik heb niet ontdekt dat er ergens op onafhankelijke manier dit soort ervaringen bij elkaar worden gebracht. Iedereen wordt door schade en schande wijs. Bij printers is irritant dat er een wapenwedloop tussen de printerfabrikanten en alternatieve aanbieders van cartridges aan de gang is, waarbij de eerstgenoemden via de printersoftware proberen de producten van de alternatieve aanbieders te dwarsbomen.
Ook met software kan je de ervaring opdoen dat goede producten slecht worden. Ik ken daar diverse voorbeelden van.

#2 Belofte van niet-delen breken: iedereen weet natuurlijk welke dienst ik hier bedoel, althans recent, want er zijn meer voorbeelden. Ook de OS-aanbieder is bekend; ik heb gehoord dat een medische beroepsorganisatie de leden heeft gewaarschuwd om het OS niet te installeren, omdat het OS in strijd met de Nederlandse wet patiëntgegevens zou stelen van de artsen. Zo zit de digitale wereld in elkaar.
Zodra een onafhankelijke partij door één van de internetgiganten is overgenomen, zie je het bekende patroon. Eerst wordt er gezegd dat er niets zal veranderen. Vervolgens wordt enige tijd later gemeld dat is besloten dat de gegevens van de gebruikers van de overgenomen dienst toch ‘gedeeld’ zullen worden met derden.

Minachting

Dit soort voorvallen illustreren de minachting van de internetgiganten voor de gewone gebruiker. Alles moet wijken voor de datahonger en het verdienmodel van deze partijen.

We worden agile!

Aangezien nergens op gerekend kan worden, gaan mensen waarschijnlijk hun gedrag aanpassen.
Want het heeft geen zin te investeren in het gebruik van een dienst en je er te afhankelijk van te maken, als die dienst morgen achteruit gesukkeld is en niet meer bruikbaar. Of als de gegevens worden gestolen voor commercieel gebruik. Niet voor niets zetten mensen minder persoonlijke informatie bij de grote internetgigant die het delen ongeveer heeft uitgevonden. Daar komen dan de cybersecurity dreigingen bij, niets is wat het lijkt.

Als je nergens meer op kunt afgaan en nergens meer op kunt vertrouwen, moet je als mens wendbaar (‘agile’) worden. Dat is een grote uitdaging.


Meer informatie:

Over Ellen Timmer, advocaat ondernemingsrecht @Pellicaan

Verbonden aan Pellicaan Advocaten, http://www.pellicaan.nl/, kantoor Capelle aan den IJssel (Rotterdam), telefoon 088-6272287, fax 088-6272280, e-mail ellen.timmer@pellicaan.nl ||| Weblogs: algemeen: https://ellentimmer.wordpress.com/ ||| modernisering ondernemingsrecht: http://flexbv.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in ICT, privacy, e-commerce en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s