Autosleutel schandaal: waarom informeren de autofabrikanten het publiek niet?

Het regent berichten over digitale inbraken. En dan blijft er vast nog het nodige ‘onder de pet’. Één van de meest opmerkelijke berichten van de afgelopen week gaat over het hacken van de (digitale) autosleutels van onder meer Volkswagen.

Dat software in auto’s te hacken is, is al langer bekend. Het is niet zo mooi dat juist de digitale autosleutel kwetsbaar is.

Gisteren heb ik een beetje rondgekeken op het internet om te zien of getroffen fabrikanten zoals Volkswagen, Opel, Renault en Nissan hun publiek informeren. Maar ik zag er nog niets over. Het had makkelijk gekund, want de fabrikanten zijn vooraf geïnformeerd over het feit dat de kwetsbaarheid openbaar gemaakt zou gaan worden.

Vreemd. Je mag toch verwachten dat de automobilisten advies krijgen over hoe ze zich kunnen wapenen tegen wat in één van de Nederlandse kranten ‘autosleutelhackers’ wordt genoemd.

Meer informatie:

Advertenties

Over Ellen Timmer, advocaat ondernemingsrecht @Pellicaan

Verbonden aan Pellicaan Advocaten, http://www.pellicaan.nl/, kantoor Capelle aan den IJssel (Rotterdam), telefoon 088-6272287, fax 088-6272280, e-mail ellen.timmer@pellicaan.nl ||| Weblogs: algemeen: https://ellentimmer.wordpress.com/ || modernisering ondernemingsrecht: http://flexbv.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in Contractenrecht, privaatrecht algemeen, ICT, privacy, e-commerce en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s