Kritiek Nationale Ombudsman op digitaliseringsdwang | “Blauwe Envelop”

Al eerder schreef ik op dit blog over de zorgelijke ontwikkeling inzake de communicatie door grote bedrijven en instellingen met de burger.

Gewone communicatie mag niet meer

Bedrijven en instellingen vermelden geen fysieke adressen meer in hun communicatie, ook telefoonnummers en e-mailadressen ontbreken. De burger (inclusief ondernemer) wordt afgescheept met ‘digitale assistenten’ en met ingewikkelde of onveilige omwegen. Ook de overheid gaat mee met deze digitaliseringsmode.

Het verdwijnen van de ‘Blauwe Envelop‘ van de belastingdienst is daar onderdeel van. Daarmee wordt het besluit van de rijksoverheid aangeduid dat de burger slechts nog digitaal met de belastingdienst mag communiceren. Met veel verbazing heb ik gezien dat tijdens de parlementaire behandeling van het wetsvoorstel inzake gedwongen digitale communicatie met de fiscus geen enkele aandacht was voor het grote aantal belastingplichtige burgers met beperkte digitale vaardigheden.

Het valt verder op dat in de berichtgeving niets wordt gezegd over de onveiligheid van de digitale communicatiemethoden van de overheid. Het grote aantal DigiD fraudes en alle andere security schandalen rondom de overheid zouden te denken moeten geven.

Kritiek Nationale Ombudsman op digitaliseringsdwang

De Nationale Ombudsman heeft gisteren een rapport uitgebracht, waarin kritiek wordt uitgeoefend op de digitaliseringsdwang van de rijksoverheid.

Het is te hopen dat er eindelijk wordt geluisterd.

Én: doe mee aan de consultatie over de “Wet gedwongen digitale overheidscommunicatie”!

Tot 1 mei a.s. loopt nog een consultatie over een wetsvoorstel waarin de mogelijkheid wordt gecreëerd om ook voor andere vormen van overheidscommunicatie de digitale route verplicht te stellen, zonder waarborgen voor digitaal minder vaardige burgers, zie daar over mijn eerdere bericht “Wet gedwongen digitale overheidscommunicatie”.

Ter zijde
Me afgelopen weekend grenzeloos geërgerd over mijn bank:
ik heb al ten minste vier keer geprobeerd me via de hyperlink af te melden voor hun commerciële e-mail nieuwsbrief. Als ik over het niet werken van het afmeldingssysteem een e-mail aan het in de nieuwsbrief genoemde antwoordadres (e-mail) stuur, krijg ik het bericht dat de bank besloten heeft niet meer per e-mail te communiceren… Ze willen alleen chatten, facebooken en (nog wel) bellen, maar dan wel alleen onder kantoortijd. En laat ik dan andere dingen te doen hebben…

Meer informatie

Eigen berichten:

Over Ellen Timmer, advocaat ondernemingsrecht @Pellicaan

Verbonden aan Pellicaan Advocaten, http://www.pellicaan.nl/, kantoor Capelle aan den IJssel (Rotterdam), telefoon 088-6272287, fax 088-6272280, e-mail ellen.timmer@pellicaan.nl ||| Weblogs: algemeen: https://ellentimmer.wordpress.com/ ||| modernisering ondernemingsrecht: http://flexbv.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in Belastingrecht, Bestuursrecht, ICT, privacy, e-commerce en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s