Gestructureerde feedback

Al enige tijd kijk ik met verbazing hoe de Nederlandse Orde van Advocaten (NOVA) meewaait met de modes die uit de corporate hoek komen aanwaaien.

Zo heeft de Orde een ‘kantoorhandboek‘ voorgeschreven. Niet alleen aan grote kantoren (> 30 advocaten, waar er maar ca. vijftig van zijn) maar ook aan alle kleintjes, inclusief eenmanskantoren. Het doet lachwekkend aan dat kleine kantoren moeten gaan opschrijven dat zij een telefoonbeantwoordingsapparaat en een brandblusser hebben en vertellen dat zij zich aan alle wetten en regels houden.

Nu wordt er door de NOVA heil verwacht van iets wat ‘gestructureerde feedback‘ wordt genoemd. Ik begrijp wel dat er bij de aanbieders van dit product ook brood op de plank moet (hun namen worden door de NOVA in dit bericht genoemd). Maar dat kan toch niet de enige reden zijn om dit voor te schrijven.

Wellicht dat gestructureerde feedback nuttig is voor grote organisaties. Ik vraag me af waarom dit product aan alle advocatenkantoren wordt voorgeschreven, ook aan alle kleintjes. Informatie over het nut, bijvoorbeeld toegelicht met onderzoeken naar de werking van gestructureerde feedback bij grote en kleine advocatenkantoren, ontbreekt. Dat zou wel van de NOVA verwacht mogen worden. Voorts is nergens de vinden hoe een en ander zich verhoudt met de periodieke functioneringsgesprekken die in het kader van het personeelsbeleid worden gevoerd. Of richt de gestructureerde feedback zich alleen op advocaten-eigenaren?

Het is gissen wat de achtergrond van dit plan is. Is er een ‘agenda’, bijvoorbeeld dat kleine advocatenkantoren niet meer mogen en uit de markt gedrukt moeten worden?

Verder herinner ik me dat er gedoe is geweest over het feit dat in het kader van gestructureerde feedback geen vertrouwelijke gegevens inzake cliënten mogen worden uitgewisseld. Of en hoe dat probleem wordt opgelost vermeld het bericht van de NOVA niet.

Ik denk dat ik maar eens een mailtje ga sturen met een verzoek om toelichting.

Gestructureerde feedback voor de NOVA

Overigens heb ik ook wat gestructureerde feedback voor de NOVA zelf: wordt het niet eens tijd om jullie berichten van een datum te voorzien. Verder zou de waarde van een bericht als deze worden verhoogd, door een betere toelichting en door er vindplaatsen aan toe te voegen.

Tot slot zou het prettig zijn als de regelgevingsdatabase op de site van de NOVA volledig up to date zou zijn. Begin dit jaar heb ik geconstateerd dat de database nog niet was aangepast aan de laatste besluiten van de NOVA-organen, terwijl die besluiten al maanden oud waren.

Meer informatie

  • In de nieuwsbrief van 24 maart 2016 aan de advocaten schrijft de NOVA: “Tijdens de afgelopen vergadering van het college van afgevaardigden presenteerde de algemene raad de nieuwe invulling van de kwaliteitstoetsen. Advocaten worden verplicht om een aantal dagdelen per jaar deel te nemen aan ‘gestructureerde feedback’. Uitgangspunt hierbij is dat de kwaliteitstoetsen worden ingericht aan de hand van een ingroeimodel. Met ingang van de verwachte ingangsdatum van 1 januari 2017 voldoen vele vormen van gestructureerde feedback aan de kwaliteitseisen. Op deze manier worden nu bestaande initiatieven ingebed in de kwaliteitstoetsen.” Er wordt naar het hierna genoemde ongedateerde bericht verwezen.
  • Het ongedateerde bericht over invoering van kwaliteitstoetsen. Daarin wordt aangekondigd dat gestructureerde feedback verplicht wordt: “Bij de invulling van de kwaliteitstoetsen wordt uitgegaan van een ingroeimodel. Dit houdt in dat advocaten verplicht worden een aantal dagdelen per jaar deel te nemen aan gestructureerde feedback. De verwachte ingangsdatum van die verplichting is 1 januari 2017.
  • Pagina in de rubriek opleiding over gestructureerde feedback.

Over Ellen Timmer, advocaat ondernemingsrecht @Pellicaan

Verbonden aan Pellicaan Advocaten, http://www.pellicaan.nl/, kantoor Capelle aan den IJssel (Rotterdam), telefoon 088-6272287, fax 088-6272280, e-mail ellen.timmer@pellicaan.nl ||| Weblogs: algemeen: https://ellentimmer.wordpress.com/ ||| modernisering ondernemingsrecht: http://flexbv.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in Dienstverlening - juridisch financieel [advocaten, accountants, belastingadviseurs e.d.], Kantoororganisatie en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s