Landenlijstjes en de bestrijding van criminaliteit met rechtspersonen | US rapport over wereldwijde AML

Ondernemingen dienen rekening te houden met met de toepasselijkheid van de antiwitwaswetgeving en sanctieregelgeving. In een internationale context heeft een onderneming niet alleen met de eigen wetgeving te maken, maar kan men ook met buitenlands recht en met buitenlandse rechtspersonen worden geconfronteerd.
Een van de grootste struikelblokken voor ondernemers is dat overheden en toezichthoudende organisaties allen hun eigen indelingen hanteren inzake landen, risico’s, nalevingsverplichtingen en dergelijke.

Al vaak heb ik me afgevraagd waarom de EU of een intergouvernementele organisatie geen database tot stand heeft gebracht, waarin op een voor ondernemers eenvoudig toegankelijke manier is te vinden op welke lijsten landen staan en wat de nieuwste criminele trends zijn.

De laatste trends: de Verenigde Staten

Als het gaat om lijstjes en trends, is het altijd goed om naar de Verenigde Staten te kijken, dat land is trendsetter op het gebied van antiwitwasbestrijding; de FATF wordt immers door de Verenigde Staten beheerst.

In dat verband is het nuttig kennis te nemen van een onlangs uitgekomen rapport, aan de hand waarvan de Amerikaanse temperatuur kan worden gemeten. Deze week is Volume II: Money Laundering and Financial Crimes van het 2016 International Narcotics Control Strategy Report (INCSR) uitgebracht door de Amerikaanse Department of State. Anders dan de titel van het rapport doet vermoeden, strekt volume II zich uit tot witwasbestrijding in brede zin.

AML: Vulnerability Factors

Kennisneming van het AML rapport is nuttig, zo bevat het rapport een interessante lijst van ‘Vulnerability Factors’ inzake landen, zie pagina’s 33 en 34 van het rapport:

  • Failure to criminalize money laundering for all serious crimes or limiting the offense to narrow predicates.
  • Rigid bank secrecy rules that obstruct law enforcement investigations or that prohibit or inhibit large-value and/or suspicious or unusual transaction reporting by both banks and non- bank financial institutions.
  • Lack of or inadequate know-your-customer requirements to open accounts or conduct financial transactions, including the permitted use of anonymous, nominee, numbered, or trustee accounts.
  • No requirement to disclose the beneficial owner of an account or the true beneficiary of a transaction.
  • Lack of effective monitoring of cross-border currency movements.
  • No reporting requirements for large cash transactions.
  • No requirement to maintain financial records over a specific period of time.
  • No mandatory requirement to report suspicious transactions, or a pattern of inconsistent reporting under a voluntary system, and a lack of uniform guidelines for identifying suspicious transactions.
  • Use of bearer monetary instruments.
  • Well-established non-bank financial systems, especially where regulation, supervision, and monitoring are absent or lax.
  • Patterns of evasion of exchange controls by legitimate businesses.
  • Ease of incorporation, in particular where ownership can be held through nominees or bearer shares, or where off-the-shelf corporations can be acquired.
  • No central reporting unit for receiving, analyzing, and disseminating to the competent authorities information on large-value, suspicious, or unusual financial transactions that might identify possible money laundering activity.
  • Lack of or weak bank regulatory controls, or failure to adopt or adhere to the Basel
  • Committee’s “Core Principles for Effective Banking Supervision,” especially in jurisdictions where the monetary or bank supervisory authority is understaffed, under-skilled, or uncommitted.
  • Well-established offshore financial centers or tax-haven banking systems, especially jurisdictions where such banks and accounts can be readily established with minimal background investigations.
  • Extensive foreign banking operations, especially where there is significant wire transfer activity or multiple branches of foreign banks, or limited audit authority over foreign-owned banks or institutions.
  • Jurisdictions where charitable organizations or money or value transfer systems, because of their unregulated and unsupervised nature, are used as avenues for money laundering or terrorist financing.
  • Limited asset seizure or confiscation authority.
  • Limited narcotics, money laundering, and financial crime enforcement, and lack of trained investigators or regulators.
  • Jurisdictions with free trade zones where there is little government presence or other supervisory authority.
  • Patterns of official corruption or a laissez-faire attitude toward the business and banking communities.
  • Jurisdictions where the U.S. dollar is readily accepted, especially jurisdictions where banks and other financial institutions allow dollar deposits.
  • Well-established access to international bullion trading centers in New York, Istanbul, Zurich, Dubai, and Mumbai.
  • Jurisdictions where there is significant trade in, or export of, gold, diamonds, and other gems.
  • Jurisdictions with large parallel or black market economies.
    Limited or no ability to share financial information with foreign law enforcement authorities.

Aan de hand van deze criteria worden zowel de Verenigde Staten als het Verenigd Koninkrijk, samen met een groot aantal andere westerse landen, in de hoogste risicocategorie ingedeeld.

Aan deze criteria is te zien waar het op wetgevend gebied naar toe gaat.

Meer informatie:

Met dank aan een van de lezers van het ondernemingsrecht weblog die mij op het rapport attendeerde.

Over Ellen Timmer, advocaat ondernemingsrecht @Pellicaan

Verbonden aan Pellicaan Advocaten, http://www.pellicaan.nl/, kantoor Capelle aan den IJssel (Rotterdam), telefoon 088-6272287, fax 088-6272280, e-mail ellen.timmer@pellicaan.nl ||| Weblogs: algemeen: https://ellentimmer.wordpress.com/ ||| modernisering ondernemingsrecht: http://flexbv.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in Europa, Fraude, witwasbestrijding, Wwft, Internationale handel, Sanctieregels, Strafrecht en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s