Dumbing down | over hoe een goed IT-product slecht wordt gemaakt

In de IT is het heel gewoon dat aanbieders de functionaliteit of de kwaliteit van interface van de aangeboden software of dienst verminderen. Anders gezegd: de software of de dienst worden slechter in plaats van beter.
Gevolg daarvan is dat je als gebruiker van software of een dienst altijd maatregelen moet nemen voor het geval de aanbieder besluit het product slechter te maken.

Met dat slechter worden heb ik de nodige ervaring. En ook met het niet luisteren door aanbieders naar hun klanten.

Zo heb ik in het verleden op mijn tablet een app gebruikt met points of interest, op een heel gebruiksvriendelijke manier konden van een gekozen locatie de POI’s  in beeld worden gebracht. De ontwikkelaars besloten echter de interface aan te passen en de functie verdween. Dus heb ik de app weggegooid. Jammer. (Ik houd de naam van de app geheim, de makers verdienen geen promotie.)

Voor mijn blogs gebruik ik WordPress (WP), dat ik tot op heden een behoorlijk goed content management systeem vind. De makers van WP hebben enige tijd geleden een nieuwe interface bedacht voor het web based opstellen van berichten, dat door de WP-grappenmakers met ‘Beep beep boop’ werd aangekondigd. Ondanks protesten van gebruikers, zie onder andere deze discussie en deze, is die nieuwe interface gehandhaafd. Degene die de klassieke, veel betere, interface wil gebruiken, kan deze alleen via een omweg benaderen. Ook jammer. Intussen hebben de marketeers van het bedrijf bedacht dat de technici ‘Happiness Engineers’ genoemd moeten worden (lees mijn bericht). Kan het nog sulliger?

De laatste noviteit is dat LinkedIn heeft besloten de functionaliteit van groepen drastisch aan te passen. Kennelijk hadden de gebruikers te veel keuzes en kwam dat de boys en girls van LinkedIn commercieel niet goed uit (want hun verhaal dat het ‘zo moeilijk’ was geloof ik niet). Dus wat gebeurt er: allerlei nuttige functies verdwijnen. Ergerniswekkend! Waar ik nu met mijn LinkedIn groep over modernisering van het ondernemingsrecht onder andere tegen aan loop:

  • De berichten op de groep zijn niet meer openbaar. Het is dus niet meer mogelijk om via berichten op de groep een ruimere doelgroep dan (in mijn geval) juristen en accountants te bedienen.
  • Automatische acceptatie van leden, met bepaalde instellingen (wel moderatie voor mensen met weinig contacten) is niet meer mogelijk. Alle nieuwe leden moeten handmatig worden toegelaten.
  • Iedereen die lid is van een groep kan berichten plaatsen, voor het plaatsen van berichten is geen toestemming meer nodig. (Had ik wel ingesteld; reageren op bestaande berichten was wel vrij.)
  • Vacatures kunnen niet meer worden uitgeschakeld.

Gelukkig is er een enkele aanbieder waarvan de producten alleen maar beter worden. Misschien ga ik daar later eens over schrijven.


Aanvulling 1 november 2016

Het blijft hinderlijk dat WordPress het de gebruiker lastig maakt om de veel betere klassieke editor te gebruiken. Er moeten omwegen worden bewandeld om de onhandige en slecht werkende ‘nieuwe’ editor te omzeilen. Bah! Niks geen ‘verbeterde editor’.

dumbing-down-wp


Aanvulling 11 november 2016
Een aardig artikel is “Google, Apple en Facebook zijn als potjes babyvoeding“, waarin Melanie Peters van het Rathenau Instituut schrijft dat burgers zich niet moeten neerleggen bij wat de internetgiganten proberen op te dringen.

Over Ellen Timmer, advocaat ondernemingsrecht @Pellicaan

Verbonden aan Pellicaan Advocaten, http://www.pellicaan.nl/, kantoor Capelle aan den IJssel (Rotterdam), telefoon 088-6272287, fax 088-6272280, e-mail ellen.timmer@pellicaan.nl ||| Weblogs: algemeen: https://ellentimmer.wordpress.com/ ||| modernisering ondernemingsrecht: http://flexbv.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in ICT, privacy, e-commerce en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

