The great data race | datagraaien en het gevecht om de macht

Frederik Borgesius attendeerde op Twitter op het nieuwe rapport door de Noorse data autoriteit, onder de titel “The great data race“.

De data autoriteit schrijft onder meer “The company who  has the most data and the best technology is the winner  of the data race.” en bepleit dat er tegenwicht moet komen tegen de grote bedrijven die op allerlei manieren bezig zijn om iedere wereldburger te profileren en te sturen.

De autoriteit vat de belangrijkste aanbevelingen als volgt samen:

The most important recommendations and measures we propose in the report are as follows:
• Publishers (such as newspapers) must take responsibility for the third-party players they allow access to their pages.
• Companies engaged in the collection of personal data for profiling and marketing purposes must base the processing of the data on an active consent from the users
• Publishers must give all users access to their services, including those who do not consent to their information being collected.
• The privacy policies must be improved. They must be short and easy to follow, but must also include clear information about what data is collected, how it is processed and whether other players have access to the information.
• Publishers, media agencies and advertisers must join forces to produce guidelines that may contribute to greater openness and transparency about the nature of targeted advertising.

Big data = grote verantwoordelijkheid

Het artikel “Big data = grote verantwoordelijkheid” van Davied van Berlo (ministerie BZK) handelt eveneens over de strijd om de datamacht. De overheid wil meegenieten van de schoonheden van big data, Van Berlo schrijft onder meer:

Duizenddingendoekje
Big data wordt bij de overheid meestal erg instrumenteel benaderd: als we alle verkeersbewegingen in kaart kunnen brengen, dan kunnen we de doorstroming verbeteren zonder nieuwe wegen aan te hoeven leggen. Als de algoritmes goed genoeg zijn, wordt (het risico op) fraude vanzelf zichtbaar. Wordt de samenleving te complex, dan haalt de computer de patronen eruit, en vertaalt de chaos naar een behapbaar overzicht. Het is een soort duizenddingendoekje voor overheidsorganisaties.

Van Berlo geeft een mooie beschrijving van de marketing technieken van big data verkopers.

Het gevecht om de macht

Big data wordt verkocht als iets waarmee de burger zelf ook macht en mogelijkheden krijgt.
Misschien is dat zo, maar ik zie gouden mogelijkheden voor internationaal opererende bedrijven als Google en Facebook om op basis van enorme dataverzamelingen het gedrag van mensen te sturen. De interessante vraag die de komende decennia beantwoord gaat worden is of big data er toe leiden dat die grote bedrijven wereldwijd oppermachtig worden, zonder tegenwicht van de overheid. Want naar de burger wordt al helemaal niet geluisterd.

Ook de overheid zal proberen om big data in te zetten om de eigen doelen te bereiken, zal dat op een menselijke manier gaan? We zullen zien.

Meer informatie

Over Ellen Timmer, advocaat ondernemingsrecht @Pellicaan

Verbonden aan Pellicaan Advocaten, http://www.pellicaan.nl/, kantoor Capelle aan den IJssel (Rotterdam), telefoon 088-6272287, fax 088-6272280, e-mail ellen.timmer@pellicaan.nl ||| Weblogs: algemeen: https://ellentimmer.wordpress.com/ ||| modernisering ondernemingsrecht: http://flexbv.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in Fraude, witwasbestrijding, Wwft, ICT, privacy, e-commerce en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s