Slimme auto

Naast de ‘slimme meter’ hebben we – zo blijkt uit het bericht van de ANWB – ook de ‘slimme auto‘ gekregen.

En wat die auto doet: ‘delen‘. Delen met jan-en-alleman, zonder dat je daar als eigenaar of gebruiker zicht op hebt.

Ik las ook dat er met ingang van 2017 nieuwe auto’s verplicht over een systeem moeten beschikken om de hulpdiensten te kunnen oproepen. Op een Europese site is te vinden dat het om het zgn.  eCall systeem gaat:

Om de Europese wegen nog veiliger te maken, kwam de Europese Commissie in 2011 met het voorstel voor de invoering van een systeem dat het aantal auto-ongelukken met dodelijke afloop moet terugdringen: eCall. Dit systeem is gebaseerd op een apparaatje dat bij auto’s wordt ingebouwd en automatisch contact maakt met het alarmnummer 112 zodra de auto bij een ongeluk betrokken raakt. Het apparaat geeft bij de alarmering direct alle gegevens van de auto door, waaronder de huidige locatie, zodat hulp zo snel en effectief mogelijk verleend kan worden.
Het Europees Parlement liet zich op 3 juli 2012 in een resolutie positief uit over het verplicht stellen van het eCall systeem in alle auto’s met ingang van 2018. Het Parlement heeft de Commissie daarnaast gevraagd om in overweging te nemen het systeem uit te breiden naar andere voertuigen, zoals motoren, bussen en vrachtwagens. De kosten van het project hebben in de loop van de jaren echter nogal wat weerstand opgeroepen. Daarnaast zijn er met name bij de Groene en liberale fracties in het Europees Parlement zorgen over de privacy.
Op 26 februari 2014 stemde het Europees Parlement in met het verplicht stellen van het eCall-systeem. In december 2014 werden het Europees Parlement en de Raad het met elkaar eens over de regels die gelden voor het systeem. Het systeem moet toegankelijk en gratis zijn voor alle gebruikers. Er mogen geen persoonlijke gegevens tussen eCall en derden worden uitgewisseld.
Op 2 maart 2015 stemde de Raad in met het voorstel van de Europese Commissie; op 28 april 2015 stemde het Europees Parlement met het voorstel in. Vanaf 31 maart 2018 moet elke nieuwe auto van het systeem eCall zijn voorzien.

Zo’n eCall systeem biedt mooie kansen voor ‘function creep’.

De voormalige wielrijdersbond laat weten dat zij zullen proberen te bereiken dat de automobilist weer eigenaar van zijn eigen data wordt. Of dat lukt is de vraag, in het licht van de data-gulzigheid van de autofabrikanten.

Meer informatie

Aanvulling 10 december 2015

Hoepman schreef op zijn blog over slimme apparaten in het artikel “Het recht van de slimste“. De vraag is wie verantwoordelijk is als de slimme apparaten fouten maken, want ook in die zogenaamd slimme algoritmen kunnen fouten zitten, ook als ze zelf-lerend zijn. Hoepman schrijft: “Soms zijn de algoritmen zelf-lerend. Dat wil zeggen dat ze ooit met een aantal voorbeelden en daar bij horende juiste beslissingen getraind zijn, maar dat niemand weet hoe het uiteindelijke algoritme echt werkt. Zelfs de makers niet.

Hij stelt aan de orde dat degene die de slimste software in zijn auto heeft overleeft ten kosten van mensen met minder slimme software. Hij is de mening toegedaan dat de ontwerpers verantwoording moeten afleggen over de manier waarop zij de software hebben ontworpen. Gevolg is dat de algoritmen openbaar gemaakt moeten worden, zodat zij getoetst kunnen worden. Een interessante gedachte.

Over Ellen Timmer, advocaat ondernemingsrecht @Pellicaan

Verbonden aan Pellicaan Advocaten, http://www.pellicaan.nl/, kantoor Capelle aan den IJssel (Rotterdam), telefoon 088-6272287, fax 088-6272280, e-mail ellen.timmer@pellicaan.nl ||| Weblogs: algemeen: https://ellentimmer.wordpress.com/ ||| modernisering ondernemingsrecht: http://flexbv.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in ICT, privacy, e-commerce en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s