LinkedIn importeert contacten

Het mooie van de boefjes van de social media, is dat ze van alles doen zonder toestemming te vragen. Vandaag logde ik in bij LinkedIn en kreeg ik te zien dat ze een contact hadden geïmporteerd uit mijn adresboek. Geen idee welk adresboek, want ik log meestal in vanaf een pc met een browser en die browser heeft geen adresboek. Zou LinkedIn dan via mijn browser zich toegang verschaffen tot een ander programma, nl. mijn e-mail programma?

Vreemd, want dat hoort de firewall toch niet goed te vinden.

Daarom heb ik maar eens bij de instellingen gekeken, maar daar vond ik niets. Dus dan maar op de feedback knop geklikt en dit bericht gestuurd:

Ik zie dat LinkedIn personen importeert uit mijn adresboek. Graag hoor ik per ommegaande van u:
[a] Uit welk adresboek importeert LinkedIn contacten?
[b] Is er toestemming aan mij gevraagd? (Voor zover ik mij herinner niet.)
[c] Nu er geen toestemming is gevraagd: realiseert u zich dat u handelt in strijd met de Nederlandse wet? Zo ja, gaat u maatregelen nemen en zo ja, wanneer.
[d] Wanneer mag ik bij de instellingen een optie verwachten, waarmee ik het importeren van contacten kan blokkeren?

Natuurlijk krijg ik hier geen antwoord op, anders dan de automatische reactie:

Bedankt voor uw feedback.
We zullen uw commentaar en suggesties gebruiken om LinkedIn nog beter te maken.

Dat is het leven van een moderne mens: de nieuwe machthebbers dicteren de voorwaarden van het leven en er is helemaal niets aan te doen.

Of toch wel?

Aanvulling 11 maart 2015

Op mijn telefoon zag ik het volgende bericht:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toen ik op “meer informatie” klikte kreeg ik dit te zien:

LI grabt adresboek 2

 

 

 

 

 

 

 

 

Ze sturen het niet door maar ze uploaden vrolijk contacten uit de telefoon… Waarschijnlijk hebben ze dat al gedaan, ook al gebruik je de functie ‘Bekijk wie u nog meer kent’ niet.

 

Over Ellen Timmer, advocaat ondernemingsrecht @Pellicaan

Verbonden aan Pellicaan Advocaten, http://www.pellicaan.nl/, kantoor Capelle aan den IJssel (Rotterdam), telefoon 088-6272287, fax 088-6272280, e-mail ellen.timmer@pellicaan.nl ||| Weblogs: algemeen: https://ellentimmer.wordpress.com/ ||| modernisering ondernemingsrecht: http://flexbv.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in ICT, privacy, e-commerce en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

