De opleidingsspammer van de maand juli

Ook juristen ontvangen ongevraagde e-mail, wat ze te danken hebben aan het feit dat de e-mail adressen vaak openbaar zijn. Tegenwoordig heb ik op mijn blogs staan (onder meer op dit blog) dat ik niet gespamd wil worden, maar of iemand zich er iets van aantrekt is de vraag. Zie over spam mijn eerdere bericht over de regels die daar voor gelden.

Vandaag heb ik maar eens geïnventariseerd wat ik in juli 2014 aan opleidings-e-mail heb ontvangen, zonder dat ik er om gevraagd heb. Opvallend is dat alle opleidingsspammers een mogelijkheid tot afmelden bieden (een enkel ‘persoonlijk bericht’ daargelaten). Echter, ook voor B2B direct marketing geldt dat er vooraf toestemming moet worden gevraagd.

Uit de inventarisatie komen twee ondernemingen naar voren die zeer veel e-mail berichten sturen en die mij nooit toestemming hebben gevraagd. Verder zijn er opleidingsclubjes die wat bescheidener zijn in het toezenden van ongevraagde e-mail. Die noem ik hier niet.

  • De grote winnaar is Lexlumen. Deze onderneming verstuurde in de maand juli jl. 27 e-mail berichten, dus bijna één e-mail per dag. Het grootste deel betrof rechtsgebieden waar ik niets in doe. Lexlumen maakt het te gek door zo veel ongerichte e-mail te sturen. De neiging om überhaupt niet te kijken wat ze te bieden hebben wordt daarmee sterk bevorderd.
  • Een goede tweede is het Instituut voor Juridische Opleidingen dat mij in juli dertien e-mail berichten stuurde. Het Instituut werkte een beetje sneaky door in het verleden e-mail te versturen op naam van medewerkers, waarschijnlijk om de automatische verwerking van e-mail programma’s te ontduiken. Ik heb ze er een keer over gemaild en – dat is positief – tegenwoordig staat de naam van onderneming in de afzender. Helemaal ongewenst is de mail niet meer door mijn correspondentie hierover.

Persoonlijke tip aan deze lieden:

  • Stuur niet zo maar allerlei aankondigingen, maar stuur alleen één e-mail waarin u attendeert op uw aanbod en op de mogelijkheid om e-mail nieuwsbrieven te ontvangen. Laat de prospect zelf aanmelden.
  • Zorg er voor dat prospects kunnen aangeven in welke rechtsgebieden ze geïnteresseerd zijn en mail ze alleen over opleidingen op die gebieden.

PS Sdu blijft mij hardnekkig papieren uitnodigingen voor cursussen sturen. Hen heb ik gevraagd een gericht opleidingsaanbod per e-mail te sturen. Tot nu toe is ze dat nog niet gelukt…

Over Ellen Timmer, advocaat ondernemingsrecht @Pellicaan

Verbonden aan Pellicaan Advocaten, http://www.pellicaan.nl/, kantoor Capelle aan den IJssel (Rotterdam), telefoon 088-6272287, fax 088-6272280, e-mail ellen.timmer@pellicaan.nl ||| Weblogs: algemeen: https://ellentimmer.wordpress.com/ ||| modernisering ondernemingsrecht: http://flexbv.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in ICT, privacy, e-commerce, Kantoororganisatie. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

