Lang leve de ICT!

Mijn digitale leven begon lang geleden toen mijn vader een Apple II aanschafte, een database ging bouwen en ik op het scherm meekeek. Bij mijn eerste (vakantie)werk heb ik het laatste staartje van het ‘carbonnetje’ meegemaakt en leerde ik MS DOS voor het eerst kennen. Ik kan me ook nog vakantiewerk bij IBM herinneren met een soort pre-computers met rare schermpjes en ponskaarten. De wereld ging echter open toen ik op een accountantskantoor terecht kwam waar ze toen nog Apple computers hadden, die gekke schoenendozen op hun kant (wat groter). Er zat op die computers iets wat ‘Office’ heette met natuurlijk tekstverwerking, maar ook met een heel aardig tekenprogrammaatje dat dacht ik ‘Draw’ heette (werkte goed, ik mis het nog steeds). De bediening was een stuk beter dan onder MS DOS. De grote ontdekking van toen was echter de spreadsheet. De tijd van allerlei berekeningen met de hand, met een telmachine er bij, was voorbij. Ergens een fout gemaakt? Gewoon even het veld aanpassen en de spreadsheet rekent alles vrolijk door.

Inmiddels ben ik vele computers verder en Office bestaat nog steeds. Helaas is het er niet beter op geworden. Er zitten een aantal functies in die ook voor de gewone gebruiker nuttig zijn, zoals autocorrectie (zodat ik ‘client’ kan typen en de tekstverwerker het trema er zelf op zet) en autotekst (hele tekstblokken importeren in een tekstbestand). Wat de maker van Office niet heeft begrepen is hoe je een eenvoudige en logische gebruikersinterface maakt. Sinds de versie 1997 is deze software daarom steeds gebruikersonvriendelijker geworden en kost het steeds meer moeite om de eigen instellingen mee te nemen naar een nieuwe computer. In een kantooromgeving met een centrale ICT is het al helemaal lastig, omdat die persoonlijke instellingen in allerlei bestandjes verstopt zitten. (Maar hoe het precies zit, weet ik niet, ik kan niet onder de motorkap kijken.)

Ik ben van mening dat Office een doodlopende weg is ingeslagen. Maar voor degenen die toch met Office moeten werken nog wat tips:

  • zet alles wat ‘slim’ genoemd wordt uit (slim knippen en plakken, enz.);
  • maak een eigen tabblad met alle nuttige functies die op allerlei onlogische plekken in de standaardinstellingen zijn verstopt en gebruik ook de balk bovenin voor dergelijke functies;
  • verwijder alle tabbladen met meuk die je toch niet gebruikt;
  • maak aantekeningen van je instellingen zodat je later weer kunt terugvinden hoe je het hebt gedaan (want waarom zou het makkelijk moeten worden gemaakt door de software maker).

En tot slot: stap over op een simpeler alternatief. Ik vind LibreOffice op dit moment goed functioneren, al hoor ik van techneuten dat het jammer is dat het java-gebaseerd is.

PS Gezien het bovenstaande geloof ik voorlopig niets van robots die hetzelfde kunnen als mensen. Eerder denk ik dat ICT de mens robotiseert.

Over Ellen Timmer, advocaat ondernemingsrecht @Pellicaan

Verbonden aan Pellicaan Advocaten, http://www.pellicaan.nl/, kantoor Capelle aan den IJssel (Rotterdam), telefoon 088-6272287, fax 088-6272280, e-mail ellen.timmer@pellicaan.nl ||| Weblogs: algemeen: https://ellentimmer.wordpress.com/ ||| modernisering ondernemingsrecht: http://flexbv.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in ICT, privacy, e-commerce, Kantoororganisatie en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

