4e Europese antiwitwasrichtlijn is in aantocht, wetgevend proces ligt op schema / “ECON/LIBE Committee proposes 500+ amendments to AML Directive”

Wwft-plichtige ondernemers zijn na de laatste wijzigingen in de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) het spoor volledig bijster.
Zij gaan het moeilijk krijgen, want binnen afzienbare tijd zal de Wwft ingrijpend gaan wijzigen als gevolg van de invoering van de 4e Europese antiwitwasrichtlijn.

Status wetgevend proces

In de laatste nieuwsbrief meldt fiscalistenorganisatie CFE (Confédération Fiscale Européenne) het navolgende over de status van het wetgevende proces:

ECON/LIBE Committee proposes 500+ amendments to AML Directive

Until 5 December 2013, the members of the European Parliament´s ECON and LIBE Committes introduced another 454 amendments to the European Commission´s proposal for a revision of the EU Anti Money Laundering Directive, in addition to the 93 amendments already proposed by the two rapporteurs, Judith Sargentini (NL, Greens) and Krišjānis Kariņš (LV, EPP). Some of these amendments aim at making the AML Directive a tool not only against crime including tax fraud, but also against tax arrangements which are legal but considered aggressive. The CFE will voice its concerns over these and other proposals by issuing an Opinion Statement in mid-January 2014. The two responsible EP Committees´ vote is scheduled for 22 January, the EP plenary vote is envisaged for 11 March 2014.

Amendementen

Op de site van het Europese parlement zijn de amendementen te vinden. Deze gaan over tal van onderwerpen, onder meer wordt voorgesteld om ook voetbalondernemingen en andere vormen van beroepssport onder de antiwitwaswetgeving te brengen [1]. Er is veel aandacht voor belastingontwijking en belastingmisdrijven [2]. In een groot aantal amendementen wordt er op aangedrongen dat de registers inzake uiteindelijk belanghebbenden openbaar zijn [3]. Ook de privacy-aspecten met betrekking tot de registers en de informatieverzameling door Wwft-plichtige ondernemers worden aan de orde gesteld. Voorts krijgt de goksector speciale aandacht. Er is een amendement waarin wordt voorgesteld alle zakelijke transacties waarbij contant wordt betaald onder de richtlijn te brengen (dus niet alleen handelaren in “goederen”) [4]. In een ander amendement wordt voorgesteld om alle “undertakings that primarily operate with cash” onder de richtlijn te brengen [5]. De drempel voor het begrip uiteindelijk belanghebbende wordt in een aantal amendementen van 25% omlaag gebracht naar 10%.

Er zijn amendementen waarin wordt voorgesteld om het begrip “exposed person” uit te breiden naar niet-politieke functies. Aardig is dat handel in PEP-informatie volgens een amendement moet worden verboden “Member State shall take all appropriate measures to prevent the trade of information on publicly exposed persons for commercial purposes.” (amendement 345).

Er komen nog vele andere onderwerpen aan de orde in de amendementen.

Standpunt CFE over fiscaliteit in het voorstel

CFE heeft deze maand een “opinion statement” uitgebracht over de conceptrichtlijn, die hier (pdf) is te vinden. De CFE maakt er onder meer bezwaar tegen dat er oneigenlijke elementen in de richtlijn worden opgenomen, nl. de bestrijding van belastingontwijking. De CFE schrijft onder meer:

The AML Directive as a tool to fight aggressive tax practices? (amendments 112, 113, 115, 161, 236, 334, 414)

The CFE observes that some amendments aim at making the AML Directive an instrument against tax structures that are legal and within the boundaries of the tax law but considered by tax authorities as aggressive. The CFE is of the opinion that by definition money laundering can only occur with the proceeds of serious crimes. Aggressive tax planning or tax avoidance is by definition legal and should not be covered by this directive. By the same reasoning we have no objection to labelling tax evasion as a serious crime. By definition this means evading a legitimate tax liability by illegal means. Technically, we fail to see how a clear and workable definition of a concept as vague and changeable as ‘aggressiveness‘ could be drafted. Given the rightfully severe penalties provided for non-compliance with the AML Directive´s due diligence, reporting and record-keeping duties (Art. 56), we have serious concerns that seeking to establish an extension of the Directive to aggressive tax planning would not only violate the recognised principle „nulla poene sine lege (certa)“ (no punishment without a (clear) law), enshrined in Art.49 of the EU Charter of Fundamental Rights (Art.7 of the European Charter of Human Rights), but also seek to achieve a change to tax law without proper scrutiny or debate. Moreover the inclusion of such a vague requirement would seriously weaken the whole intent and operation of the AML system.

The CFE therefore believes that amendments 112, 161, 236, 334 and 414 should not be adopted.

We do not see a legal basis for including in the AML Directive a statement that member states should adopt General Anti Avoidance Rules (GAAR). Unlike the AML Directive, the introduction of GAAR would be tax legislation which cannot be adopted in the ordinary legislative procedure but requires unanimity in the EU Council.

For this reason, amendment 115 should not be adopted. (…)

Tot slot

Het ziet er naar uit dat de 4e Europese antiwitwasrichtlijn een belangrijke richtlijn zal worden met grote gevolgen voor zowel de Wwft-plichtige ondernemers als voor andere Europese burgers.
Zowel de richtlijn zoals door de Commissie voorgesteld als de voorgestelde wijzigingen kunnen zeer veel bureaucratie veroorzaken; het is te hopen dat er verstandige mensen naar kijken.
Zie voor vindplaatsen inzake de voorstellen deze pagina.

NOTEN

[1] Zie amendement 111″As independent research has established that the football industry is vulnerable to, and attractive for, criminal activities and laundering practices, the industry needs to be made subject to anti-laundering rules.
[2] Zie onder meer amendement 112, waarin misdrijven en belastingontwijking op één hoop worden gegooid:
Legal professionals, as defined by the Member States, should be subject to the provisions of this Directive when participating in financial or corporate transactions, including providing tax advice, where there is the greatest risk of the services of those legal professionals being misused for the purpose of laundering the proceeds of criminal activity, terrorist financing, criminal activity as defined in Article 3 (4) or aggressive tax avoidance. There should, however, be exemptions from any obligation to report information obtained either before, during or after judicial proceedings, or in the course of ascertaining the legal position of a client. Thus, legal advice should remain subject to the obligation of professional secrecy unless the legal counsellor is taking part in money laundering, terrorist financing, criminal activity as defined in Article 3(4) or aggressive tax avoidance, the legal advice is provided for money laundering, terrorist financing purposes, criminal activity as defined in Article 3(4) or aggressive tax avoidance, or the lawyer knows that the client is seeking legal advice for money laundering or terrorist financing purposes, criminal activity as defined in Article 3(4) or aggressive tax avoidance.
[3] Zie amendementen nummers 117 tot en met 125 en nummers 358 en verder. Transparancy International wil graag openbaarheid en heeft een bericht gepubliceerd waarin het de openbaarheidsvoorstellen steunt.
[4] Zie amendementen nummers 187 en 188.
[5] Amendement nummer 197.

Aanvulling 20 januari 2014
De KNB schrijft op 20 januari 2014 over het antiwitwasvoorstel het navolgende:

Europese voorstel vierde anti-witwasrichtlijn gepubliceerd
20 januari 2014

Op 5 februari heeft de Europese Commissie haar voorstel voor een vierde anti-witwasrichtlijn gepubliceerd. Op 22 januari wordt gestemd over een aantal amendementen. Het Duitse notariaat heeft alle amendementen geanalyseerd en is met een opinie gekomen. De KNB ondersteunt deze opinie. Veel aandacht is er voor minder strenge regels in bepaalde situaties en de vertrouwenspositie van de notaris.
Het voorstel voor een vierde anti-witwasrichtlijn is een tijd stil blijven liggen in het Europees Parlement. Sinds oktober is er weer voortgang. Het Duitse notariaat heeft alle amendementen geanalyseerd, in het bijzonder de amendementen die het notariaat meer direct betreffen. Dit met de bedoeling de stemming op 22 januari te beïnvloeden. De opinie van het Duitse notariaat wordt gedeeld door de anti-witwaswerkgroep van de CNUE. De KNB heeft zich hierbij aangesloten. In het algemeen wordt ervoor gepleit de lidstaten de mogelijkheid te geven minder strenge regels in hun nationale wetgeving op te nemen in “laag risico” situaties. Veel aandacht is er voor de verzekering van de professionele vertrouwenspositie van de notaris en de andere beroepsgeheimhouders.

Aanvulling 21 februari 2014
In de commissies heeft besluitvorming volgens planning plaats gevonden, zie dit bericht.

Zie voor korte chronologische berichten over de Wwft deze pagina (na de introductie).

Over Ellen Timmer, advocaat ondernemingsrecht @Pellicaan

Verbonden aan Pellicaan Advocaten, http://www.pellicaan.nl/, kantoor Capelle aan den IJssel (Rotterdam), telefoon 088-6272287, fax 088-6272280, e-mail ellen.timmer@pellicaan.nl ||| Weblogs: algemeen: https://ellentimmer.wordpress.com/ ||| modernisering ondernemingsrecht: http://flexbv.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in Belastingrecht, English - posts in English on this blog, Financieel recht, onder meer Wft, Wtt, Fraude, witwasbestrijding, Wwft, ICT, privacy, e-commerce, Ubo-register en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op 4e Europese antiwitwasrichtlijn is in aantocht, wetgevend proces ligt op schema / “ECON/LIBE Committee proposes 500+ amendments to AML Directive”

  1. Pingback: 4e Europese antiwitwasrichtlijn in aantocht ← BijzonderStrafrecht.nl

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s