Big data bij de Nederlandse Kamer van Koophandel

Onlangs kreeg ik per e-mail een bericht van de Kamer van Koophandel met een uitnodiging om mij opnieuw aan te melden bij de Kamer voor hun nieuwsbrieven. Dat heb ik geprobeerd, maar tot mijn grote verbazing kon ik mij niet anoniem aanmelden. Een toelichting kreeg ik niet, anders dan iets in de geest van “we willen verwarring met andere gebruikers voorkomen“.

Als nieuwsbrieflezer ben ik alleen geïnteresseerd in algemene informatie en zie ik niet in waarom ik mijn naam, adres en geboortedatum bij de Kamer zou moeten achterlaten. Hoewel persoonsgegevens al onnodig worden verspreid, werk ik daar liever zelf niet aan mee. Uitgaande van het “need-to-know” principe, vind ik dat de Kamer mij moet uitleggen waarom zij die informatie nodig hebben. [*]

Als de Kamer graag gerichte informatie wil sturen, kan de organisatie mij vragen om door middel van het invullen van een keuzeformulier aan te geven voor welke onderwerpen ik interesse heb. Die gelegenheid krijg ik echter niet. Kennelijk wil de Kamer de gebruikers van nieuwsbrieven gaan profileren [**].

Ik ben benieuwd wat de reden is voor deze grote nieuwsgierigheid van de Kamer van Koophandel. Op grond van onze privacywetgeving dienen organisaties van tevoren duidelijke en begrijpelijke doelen aangeven waarvoor de verschillende soorten gegevens worden gebruikt [**]. Is er iemand die het weet?

[*] Bij de meeste (semi-) overheidsinstellingen kun je jezelf prima op nieuwsbrieven abonneren met alleen een e-mail adres.

[**] Het College Bescherming Persoonsgegevens schrijft over profilering:

Mag een bedrijf of organisatie gebruikmaken van profilering?
​Ja, dat mag, maar het bedrijf of de organisatie moet zich daarbij wel aan de privacywetgeving houden.

Privacyregels profilering
Voor het bedrijfsleven en de overheid gelden niet altijd dezelfde privacyregels. De belangrijkste privacyverplichtingen voor bedrijven en organisaties leest u hieronder.

Bedrijven en organisaties moeten:
* u om toestemming vragen voor het verzamelen van uw (persoons)gegevens via cookies of andere technieken op internet en het verdere gebruik daarvan voor profilering;
* van tevoren duidelijke en begrijpelijke doelen aangeven waarvoor de verschillende soorten gegevens worden gebruikt;
* zorgen voor een leesbare, begrijpelijke en toegankelijke privacyverklaring met informatie over de doelen, de verschillende soorten gegevens, de bewaartermijnen en de rekenformules die ten grondslag liggen aan het toekennen en toepassen van een profiel;
* u de mogelijkheid geven uw gegevens in te zien, te laten corrigeren of verwijderen, verzet aan te tekenen tegen het gebruik van uw gegevens of uw toestemming voor het gebruik van uw gegevens in te trekken;
* beslissingen over kredietwaardigheid, betrouwbaarheid of gedrag op basis van een profiel in principe laten nemen door een persoon; geautomatiseerde systemen kunnen alleen als hulpmiddel worden gebruikt.

Risicoprofilering door politie en justitie voor politietaken en opsporing (waaronder grenscontrole op luchthaven Schiphol door de Koninklijke Marechaussee) mag wanneer daarvoor een wettelijke basis bestaat.

Over Ellen Timmer, advocaat ondernemingsrecht @Pellicaan

Verbonden aan Pellicaan Advocaten, http://www.pellicaan.nl/, kantoor Capelle aan den IJssel (Rotterdam), telefoon 088-6272287, fax 088-6272280, e-mail ellen.timmer@pellicaan.nl ||| Weblogs: algemeen: https://ellentimmer.wordpress.com/ ||| modernisering ondernemingsrecht: http://flexbv.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in Handelsrecht, ICT, privacy, e-commerce en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

