Nieuw boek over de digitale overheid; houd rekening met de burger die minder vaardig is met digitale communicatie

Over de digitale overheid verscheen vandaag een interessant artikel op gemeente.nu. In dit artikel wordt gemeld dat Yvette Bommeljé en Peter Keur van adviesbureau PBLQ HEC een boekje hebben geschreven: De burger kan het niet alleen. Verder wordt in het artikel verslag gedaan van het seminar rondom de presentatie van het boek. In het artikel staat onder meer:

Uit onderzoek blijkt dat 10% van de bevolking laaggeletterd is en dat ongeveer 50%  onvoldoende digitaal vaardig is om de ‘moeilijker’ webtoepassingen uit te voeren. En zelfs het toch hoog opgeleide panel bleek wel eens te verdwalen in overheidswebsites.  Ook al omdat iedere overheid zijn eigen site heeft en diensten op een eigen manier aanbiedt. Dat zijn dus tenminste 400 varianten.

Over dit boek dat bij PBLQ kan worden gedownload wordt op de PBLQ site gemeld:

PBLQatie 41: De burger kan het niet alleen

De Nederlandse burger ‘is’ digitaal. We zitten aan de Europese top wat betreft het bezit van pc’s, laptops en toegang tot het internet. Burgers willen ook steeds vaker langs de digitale weg zakendoen met de publieke sector. De publieke sector wil dat de burger in 2017 alle overheidszaken online kan afhandelen. En dat hij dat bij voorkeur ook via dat kanaal doet, dat is goedkoper en heeft bedrijfsmatige voordelen. Een win-winontwikkeling: voor de burger het gemak en voor de publieke sector een kostenbesparing. Er is echter een belangrijke maar: houd rekening met de burger die minder vaardig is met lezen, schrijven, begrijpen en met digitale communicatie. Bezit van pc en toegang tot het internet wil niet zeggen dat iedereen in staat is digitaal zijn weg naar de overheid te vinden.

In deze PBLQatie wordt op een rij gezet wat er bekend is over de Nederlandse burger en de vaardigheden die nodig zijn om met digitale dienstverlening overweg te kunnen. Daartegenover wordt een beeld geschetst van de ontwikkeling van het beleid en hoe de digitale praktijk in de publieke sector er op dit moment uitziet. Op deze manier wordt zichtbaar dat het aanbod van digitale dienstverlening beter aan kan sluiten op de vaardigheden van burgers. Alleen door de burger te betrekken als maat der dingen, kan de overheid ervoor zorgen ook digitaal bereikbaar, toegankelijk en begrijpelijk te blijven. Deze PBLQatie laat zien op welke manier dit urgente probleem geadresseerd kan worden.

Aanvulling 4 juli 2013

Zie in dit verband het bericht “UWV biedt werkzoekenden ondersteuning bij online dienstverlening” van 3 juli jl. (vindplaats). Daarin schrijft de UWV dat zij werkzoekenden ondersteuning biedt bij de online dienstverlening.

Advertisements

Over Ellen Timmer, advocaat ondernemingsrecht @Pellicaan

Verbonden aan Pellicaan Advocaten, http://www.pellicaan.nl/, kantoor Capelle aan den IJssel (Rotterdam), telefoon 088-6272287, fax 088-6272280, e-mail ellen.timmer@pellicaan.nl ||| Weblogs: algemeen: https://ellentimmer.wordpress.com/ ||| modernisering ondernemingsrecht: http://flexbv.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in Bestuursrecht, ICT, privacy, e-commerce en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s