Identiteitsfraude neemt sterk toe (brief van de minister van binnenlandse zaken)

Uit een brief van de minister van binnenlandse zaken van 2 april 2013 blijkt dat identiteitsfraude sterk toeneemt (ik heb zelf het een en ander vet gemaakt):

Voorlopige cijfers van een nieuwe steekproef onder burgers laten zien dat identiteitsfraude toeneemt. In 2012 meldde mijn ambtsvoorganger dat circa 5,6% van de burgers in de periode 2007 2011 (4 jaar) slachtoffer was van identiteitsfraude. In de jaren 2007 2012 (6 jaar) is dit circa 13,3 %. Van deze slachtoffers heeft een deel financiële schade geleden: naar schatting 9,5% van de gehele bevolking. Voor 2012 is berekend dat tussen de 672.787 en 869.816 burgers slachtoffer zijn geweest, die gezamenlijk tussen de 393 en 508 miljoen euro schade hebben geleden. De volledige resultaten van het onderzoek zal ik zo spoedig mogelijk na afronding u toezenden. Naar verwachting is dit eind april.

Die trend is ook zichtbaar bij het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude en –fouten: in 2012 waren er 300 meldingen, terwijl 2011 222 meldingen liet zien. Het algemene beeld van identiteitsfraude is niet wezenlijk veranderd: de meerderheid van de gemelde identiteitsfraude vond plaats in de private sector. Bij de overheid lag de nadruk op het herstellen van fouten die in verschillende bestanden waren overgenomen. Het is niet duidelijk of de stijging van het aantal meldingen komt door meer aandacht voor identiteitsfraude of door de hierboven geschetste stijging.

De minister kondigt maatregelen aan:

Die stijgende lijn vraagt om aanvullende maatregelen. In de eerste plaats richt zich dat op registratie in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en bij de aanvraag en uitgifte van identiteitsdocumenten. Samen met de Nederlandse Vereniging van Burgerzaken werk ik aan het programma ‘Naar betrouwbare persoonsgegevens’. In het programma zal met pilot gemeenten worden bepaald hoe de deskundigheid van de medewerkers burgerzaken kan worden verhoogd via opleiding en training. In de tweede plaats komen er aanvullende maatregelen om burgers beter in staat te stellen identiteitsfraude te herkennen en te voorkomen. Bovendien onderzoek ik de mogelijkheid om burgers en bedrijven een betere en laagdrempelige mogelijkheid te geven om de geldigheid van identiteitsbewijzen te controleren en om verloren of gestolen identiteitsbewijzen te blokkeren. Daarnaast is de aangekondigde voorlichting over de risico’s van kopieën van identiteitsbewijzen aan de gang. De eerste fase met media aandacht, heeft tot nu toe ruim acht miljoen mensen bereikt op internet. Maar ook in andere media is de boodschap van de campagne opgenomen. Na de media aandacht gaan gemeenten en de RDW door met voorlichten, onder andere via de herinneringsbrief die een burger krijgt over het aanvragen van een nieuw rijbewijs.

Naast preventie verdient ook herstel van fraude en fouten meer aandacht. Mensen wier persoonsgegevens zijn misbruikt, moeten adequate hulp krijgen. Meestal lukt dat prima bij de instantie waar de fraude aan het licht komt. Voor de meer complexe zaken kunnen mensen en bedrijven hulp inroepen bij het Centraal meldpunt Identiteitsfraude en –fouten.

Aanvulling 22 december 2014

Degene die meer wil weten over voorkoming van ID-fraude doet er goed aan de pagina op politie.nl over dit onderwerp te lezen. Deze pagina is veel beter dan andere informatie die ik op het internet aantrof. Onder meer:

Verstrek nooit persoonlijke gegevens als bankrekeningnummer, pasnummer, pincode, betaalcode of persoonsgegevens als naam, geboortedatum of adres:
– per telefoon of e-mail;
– op een website via een link in een e-mail, waarbij gevraagd wordt uw persoonlijke gegevens in te vullen;
– per post: deze gegevens kunnen de fraudeurs gebruiken om uw rekening te plunderen of bij een bank een lening aan te vragen op uw naam;
– scherm uw persoonlijke pagina’s op Hyves of Facebook zo goed mogelijk af.

Vernietig alle papieren met persoonlijke gegevens zodanig dat het onleesbaar is voordat u deze weggooit. Gebruik een papierversnipperaar.

Ga altijd voorzichtig om met persoonlijke informatie:
– bewaar persoonlijke documenten op een veilige plaats;
– meld altijd het verlies van persoonlijke documenten, zoals uw paspoort, id-kaart, rijbewijs en bankpassen bij de politie, uw bank en bij de gemeente;
– geef niet zomaar een kopie van uw paspoort, id- kaart of rijbewijs. Streep uw burgerservicenummer door bij het geven van een kopie van uw paspoort of id-kaart aan bijvoorbeeld een hotel. Hierdoor hebben de fraudeurs niet veel aan de kopie.

Over Ellen Timmer, advocaat ondernemingsrecht @Pellicaan

Verbonden aan Pellicaan Advocaten, http://www.pellicaan.nl/, kantoor Capelle aan den IJssel (Rotterdam), telefoon 088-6272287, fax 088-6272280, e-mail ellen.timmer@pellicaan.nl ||| Weblogs: algemeen: https://ellentimmer.wordpress.com/ ||| modernisering ondernemingsrecht: http://flexbv.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in Fraude, witwasbestrijding, Wwft, ICT, privacy, e-commerce en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s