Bureaucratisering van het advocatenkantoor: het kantoorhandboek

Op dit moment is er een tendens naar verdere bureaucratisering van het advocatenkantoor. Dat wordt geïllustreerd door het kantoorhandboek dat ieder kantoor, van klein tot groot, moet hebben. De Nederlandse Orde van Advocaten (NOVA) heeft een modelhandboek gemaakt, dat je als advocatenkantoor echter niet als tekstbestand kunt krijgen. Je moet het handboek als digitaal systeem (benaderbaar via het internet) kopen van een door de NOVA geselecteerde leverancier.

Dat veel advocaten daar niet blij mee zijn, illustreert een in de LinkedIn groep “Nederlandse Orde van Advocaten” over dit onderwerp gevoerde discussie, onder het kopje “Update Kantoorhandboek Nederlandse Orde van Advocaten”. (Deze LinkedIn groep is besloten.) Mijn bijdrage:

Ik sluit met aan bij de eerdere opmerkingen: (a) ik zie niet in wat het voorschrijven van een kantoorhandboek bijdraagt aan de kwaliteit van de kantoororganisatie van kleinere kantoren (< 40 advocaten wat mij betreft), terwijl het tijd en geld kost; (b) voorts begrijp ik ook niet waarom de NOVA ons het modelkantoorhandboek niet in MS Word vorm aanbiedt maar ons verplicht met een softwareclubje zaken te doen.
Mij is ook niet bekend waarom dit kantoorhandboek is voorgeschreven. Is er zo veel mis gegaan met advocatenkantoren en is dit een manier waarop dat wordt voorkomen?

Een naar aanleiding van een reactie:

@Peter van Grootgeest: ik zeg inderdaad dat alleen echt grote kantoren tot een kantoorhandboek verplicht moeten worden. (Als zo’n verplichting al nodig zou zijn.)
Verder heb ik niet gezegd dat ik met Microsoft zaken wil doen. Het kantoorhandboek mag ook als .txt of .rtf bestand worden aangeleverd. Ik zie het nut niet van het verplicht zakendoen met een of andere softwarebedrijfje, naast alle andere IT leveranciers waarmee je als kantoor al te maken hebt. Voordeel van een tekstbestand is dat je dan weet wat de NOVA denkt en vervolgens je eigen documentatie er in kunt kopiëren.
Ik blijf overigens van mening dat het voorschrijven van een kantoorhandboek niet leidt tot verbeteringen. Het is zo iets als het aan ouders voorschrijven dat zij er goed over moeten nadenken of zij wel een kind willen krijgen.

Aan deze discussie wordt enthousiast door vele advocaten meegedaan, dus ik hoop dat de NOVA er zijn voordeel mee doet.

Over Ellen Timmer, advocaat ondernemingsrecht @Pellicaan

Verbonden aan Pellicaan Advocaten, http://www.pellicaan.nl/, kantoor Capelle aan den IJssel (Rotterdam), telefoon 088-6272287, fax 088-6272280, e-mail ellen.timmer@pellicaan.nl ||| Weblogs: algemeen: https://ellentimmer.wordpress.com/ ||| modernisering ondernemingsrecht: http://flexbv.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in Kantoororganisatie en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s