Het BSN-nummer en de geboortedatum op facturen

Vandaag ontdekte ik, toen ik bezig was wat administratieve dingen te doen, dat de betalingsstrookjes van PIN-betalingen er sinds een paar jaar anders uit zien. Terwijl omstreeks 2007 nog je volledige bankrekening en het nummer van de PIN-pas op het strookje staan, zijn deze op de huidige strookjes volledig verdwenen. Vaak staan alleen de laatste nummers van rekening en pas vermeld en soms dat niet eens. Dat roept bij mij nieuwsgierigheid op: is er zoveel misbruik gemaakt van deze informatie, dat de banken maatregelen hebben moeten nemen? Hebben banken hierover veel claims gehad?

Dat bracht mijn gedachten op een aanpalend onderwerp: het gebruik van BSN-nummer en geboortedatum door ondernemers. Medische dienstverleners hebben er tegenwoordig een handje van – zonder mij daar toestemming voor te vragen – om op facturen mijn BSN-nummer en geboortedatum af te drukken. Dat levert dezelfde – of misschien nog wel gevaarlijker – risico’s op als het nummer van bankrekening en pas. Met die gegevens kunnen criminelen identiteitsfraude plegen.

Nu schijnt het zo te zijn dat medische dienstverleners BSN-nummer en geboortedatum mogen vragen en gebruiken. (Ik ben in die regelgeving niet thuis.) Echter, het is nog een heel ander verhaal of dit soort gegevens op facturen mogen afgedrukt, die door een bedrijf verzonden worden (hoe veilig is dat bedrijf, hoe veilig is de post) en die vervolgens door mij worden ontvangen.

Als er iets mis gaat bij de bank, ga ik er van uit dat ik een claim bij de bank kan indienen. Maar als er iets mis gaat met de factuur van de tandarts, waar kan ik dan terecht? Er is een hele keten van dienstverleners bij de factuur van de tandarts betrokken:

  • De tandarts stuurt mijn persoonsgegevens naar het incassobureau.
  • Het incassobureau maakt een factuur ten behoeve van de tandarts.
  • Het postbezorgingsbedrijf neemt de factuur in ontvangst en levert de factuur bij mij af.

Stel dat de persoonsgegevens ergens in deze keten worden onderschept:

  • Een personeelslid van de tandarts ontvreemdt mijn persoonsgegevens.
  • Digitaal doordat het verkeer tussen tandarts en incassobureau wordt onderschept.
  • Bij het incassobureau ontvreemdt een personeelslid mijn persoonsgegevens.
  • Er wordt digitaal ingebroken bij het incassobureau.
  • De factuur wordt ergens in de postbezorgingsketen gestolen.
  • De factuur wordt uit mijn brievenbus gejat.
  • Er wordt bij mij ingebroken.

Ik wed dat ik in het laatste geval geen schadevergoeding kan claimen. Maar stel dat in één van de fasen daarvoor mijn persoonsgegevens worden ontvreemd: de dief is heel blij want hij heeft in één klap al mijn personalia, wat ontbreekt is waarschijnlijk een kwestie van een beetje Googlen. Bij wie kan ik claimen?

Het antwoord op deze vraag is nu nog niet bekend. Ik vrees echter dat in de komende jaren dit wel bekend zal worden, omdat er daadwerkelijk problemen mee zullen ontstaan. Ik hoop dat wetgever en bedrijfsleven dit voor zullen blijven, door te zorgen dat persoonsgegevens als BSN-nummer en geboortedatum niet meer op facturen komen te staan.

Over Ellen Timmer, advocaat ondernemingsrecht @Pellicaan

Verbonden aan Pellicaan Advocaten, http://www.pellicaan.nl/, kantoor Capelle aan den IJssel (Rotterdam), telefoon 088-6272287, fax 088-6272280, e-mail ellen.timmer@pellicaan.nl ||| Weblogs: algemeen: https://ellentimmer.wordpress.com/ ||| modernisering ondernemingsrecht: http://flexbv.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in Fraude, witwasbestrijding, Wwft, ICT, privacy, e-commerce en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Het BSN-nummer en de geboortedatum op facturen

  1. Leonard Hesselink zegt:

    Ik ben het hier VOLKOMEN mee eens en heb zojuist bij de Autoriteit Persoonsgegevens een protest ingediend tegen het vermelden van mijn bsn op nota’s van factoringmaatschappij Uwnota.nl. Maar het gaat niet alleen om zorgverleners, maar ook om de blauwe enveloppen van de fiscus!

Geef een reactie

